بانک‌ها با مشکلات ساختاري مواجه‌اند

تاریخ انتشار : 1397/09/12

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين‌که بانک‌ها در اقتصاد ايران با مشکلات ساختاري مواجه هستند، حل مشکلات ساختاري بانک‌ها را نيازمند عزم جدي معاونت امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد ارزيابي کرد.

به گزارش بنکر (Banker)، فرهاد دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي طي سخناني در جلسه معارفه معاون جديد امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد، اظهار کرد: بانک‌ها در اقتصاد ايران علاوه‌بر تحريم‌ها، با مشکلات ساختاري هم مواجه هستند و حل آن‌ها به‌ويژه در شرايطي که نظام تامين مالي کشور بانک‌محور است، نيازمند عزم جدي مسئولان به‌خصوص معاونت امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد است.

بر اساس گزارش شبکه اخبار اقتصادي و دارايي ايران، دژپسند اظهار کرد: نظام‌هاي بانکي و بيمه‌اي کشور در حال حاضر از يک‌سو به‌خاطر تحريم‌هاي ظالمانه و از سوي ديگر به‌خاطر برخي مشکلات ساختاري تحت فشار بوده و نيازمند تحول هستند.

وي اضافه کرد: بانک‌ها و بيمه‌ها به‌واسطه تحريم‌ها، تحت فشار قرار مي‌گيرند و براي عبور از اين شرايط، نيازمند عملکرد قوي‌تر از سوي مجموعه مديران بانکي و وزارت اقتصاد به‌عنوان نهاد ناظر و سياستگذار هستيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: بانک‌محور بودن نظام تامين مالي کشور از دو جنبه قابل توجه است. ابتدا به‌دليل اهميت اين موضوع ميزان نگاه‌هاي سختگيرانه به نظام بانکي شدت بيشتري مي‌گيرد و در مرحله بعد همين موضوع باعث مي‌شود همه آماده همکاري براي ايجاد تحول در نظام بانکي و رفع مشکلات آن باشند. به همين سبب است که در حال حاضر، علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزي، مجلس شوراي اسلامي، دولت، شوراي هماهنگي اقتصادي و حتي نهادهاي فراملي آماده‌اند براي تامين ماليِ تحول در نظام بانکي کشور، همکاري کنند.

دژپسند با بيان اين‌که يکي از مسايل اساسي در ايجاد تحول در نظام بانکي، توجه به تقويت بازار سرمايه به شکلي است که بتواند بخشي از بار تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي کشور را بر دوش بگيرد، گفت: معاونت امور  بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد داراي اشراف و ظرفيت‌هاي بالاي کارشناسي و علمي و يکي از ارکان مهم در ايجاد تحول در نظام بانکي، بيمه‌اي و شرکت‌هاي دولتي کشور است.

دژپسند در ادامه با بيان اين‌که نظام بيمه‌اي کشور علاوه‌بر مشکلات ناشي از تحريم، متاثر از برخي تنگناهاي ساختاري است، ادامه داد: صنعت بيمه نيازمند خلاقيت، نوآوري و توجه به طرح‌هاي نوين بيمه‌اي و تجربيات موفق جهاني به‌منظور بومي‌سازي و اجراي آن در برنامه‌هاي آتي خود است.

او با تاکيد بر اهميت واحدهاي پژوهش و تحقيقات در مجموعه بانک‌ها، بيمه‌ها و شرکت‌هاي دولتي، گفت: متاسفانه در دستگاه‌هاي دولتي، واحدهاي پژوهشي و تحقيقاتي، بعد از مدتي به دفاتر و ادارات کلِ فاقد خلاقيت و نوآوري تبديل و عملا درگير روزمرگي اداري مي‌شوند.

وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي در هم ريختگي‌ها و بي‌انضباطي‌هاي مالي از سوي دستگاه‌هاي دولتي، وزارت اقتصاد را داراي نقشي بسيار مهم در جلوگيري از حيف‌وميل منابع توصيف کرد و گفت: بايد بپذيريم همان‌قدر که سوءاستفاده يا همان "ميل" کردن بيت‌المال عمل ناپسند و زيان‌باري است، "حيف" بيت‌المال نيز که ناشي از ناکارآمدي و بي‌تدبيري است، امري غيرقابل چشم‌پوشي و از اسباب ايجاد بي‌اعتمادي به دولت نزد افکار عمومي مي‌تواند باشد و من تاکيد دارم که مديران اقتصادي کشور به‌ويژه در مجموعه وزارت اقتصاد بايد نسبت به هر دو عارضه با حساسيت بالا برخورد کنند.

گفتني است، در اين مراسم به ترتيب، امير باقري و عباس معمارنژاد به‌عنوان معاونين سابق و جديد امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد، طي سخناني به ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌هاي خود پرداختند.