۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات به نيما آمد

تاریخ انتشار : 1397/09/13

مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت:۵ و هفت دهم ميليارد يورو به سامانه "نيما" وارد شده که اين رقم حدود ۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات است.

به گزارش ايبِنا، مهدي کسرايي پور، صادرکنندگان مکلف اند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادي برگردانند، افزود: مديريت موثرتر تقاضاي ارز به ويژه در حوزه اسکناس هاي نقدي موجب آرامش در بازار ارز شده است. وي ادامه داد: در حوزه واردات کالا مشکل زيادي وجود نداشته است و بخشي از نيازهاي ارزي اين حوزه توسط بانک مرکزي و بخشي هم از طريق ارز حاصل از صادرات غيرنفتي سامانه "نيما" پاسخ داده شد. 

وي اضافه کرد: برخي اخبار و شيطنت سايت ها و شبکه هاي اجتماعي بر روي بازار ارز اثر مي گذاشت اما تصميمات اخير بانک مرکزي مبني بر مداخله هدفمند و هوشمند بانک مرکزي موجب آرامش در اين بازار شد. مديرکل سياست ها و مقررات ارزي بانک مرکزي با اشاره به اينکه صادرکنندگان، سربازان امروز عرصه اقتصادي ما هستند، گفت: از آن ها تشکر مي کنيم.

کسرايي پور با اشاره به اينکه اکنون مبناي قيمت گذاري گمرک، نرخ ارز در سامانه نيما است، ادامه داد: بر اساس آمار ۸ ماهه گمرک، حدود ۲۷ و هشت دهم ميليارد يورو صادرات غيرنفتي داشتيم که از اين مبلغ ۶ و ۴ دهم مربوط به ميعانات است و ۲۱ و ۴ دهم باقي مي ماند که از اين رقم ۵ و هفت دهم ميليارد يورو به سامانه "نيما" وارد شده است يعني حدود ۲۷ درصد ارز حاصل از صادرات. البته با توجه به اينکه صادرکنندگان ۳ ماه فرصت دارند ارز حاصل را به کشور برگردانند شايد اين رقم تغيير کند و بخشي از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ريالي است. 

وي گفت: بنابراين ۱۵ و هفت دهم ميليارد يورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور بازنگشته است.مديرکل سياست ها و مقررات ارزي بانک مرکزي گفت: از ۵ و هفت دهم ميليارد يورو که به بازار سامانه "نيما" وارد شده است تقريبا ۸۲ درصد مربوط به شرکت هاي پتروشيمي است. کسرايي پور افزود: به الزاماتي نياز داريم تا بازار متشکل پولي شکل بگيرد.

اقدامات موثر بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز

حسين سلاح ورزي نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران هم با حضور در اين برنامه با اشاره به اينکه اقدامات موثر بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز، محسوس است، گفت: تا حد قابل توجهي آرامش به اين بازار بازگشته است.وي افزود: محدود کردن تراکنش هاي پوزها و تغيير در جابجايي چک هاي تضميني بانکي از جمله تصميمات خوب بانک مرکزي براي کنترل جابجايي پول و مبارزه با پولشويي و تزريق آرامش به بازار بود. سلاح ورزي با تاکيد بر اينکه همه دلارهاي حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصادي کشور بازگردد، گفت: در غير اين صورت مصداق خروج سرمايه از کشور است.

 وي افزود: البته اين که بخش خصوصي ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده است درست نيست زيرا اين نتيجه گيري بر اساس پيش فرض‌هاي نادرست است. سلاح ورزي با بيان اينکه بيش از ۸۰ درصد صادرات غيرنفتي مربوط به شرکت هاي دولتي، نهادهاي مالي و صندوق هاي بازنشستگي و مانند آن است، گفت: آنچه که در حوزه محصولات پتروشيمي صادر مي کنيم به علت وجود قيمت جهاني، قيمت آن ها مشخص است اما آن ۲۰ درصد مربوط به بخش خصوصي واقعي به علت واقعي نبودن نرخ پايه صادراتي، حداقل نصف مبلغي است که اعلام مي شود.

وي با اشاره به پيمان سپاري ارزي و شرايط جديد گفت: اگر اين روند ادامه يابد ممکن است صادرکنندگان، بازارهاي صادراتي خود را از دست بدهند و کشور با کاهش جدي صادرات روبه رو شود. نائب رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: وجود يک بازار متشکل، ضروري است اما به ثبات در اقتصاد کلان نياز داريم در غير اين صورت، عملي نيست. استفاده از سامانه"سنا" راهکار مناسبي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

افزايش بي رويه قيمت ارز ناشي از واقعيت هاي اقتصادي نبود

محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: از ابتدا مشخص بود افزايش بي رويه قيمت ارز ناشي از واقعيت هاي اقتصادي نبود بلکه اثرات رواني بود. وي افزود: دخالت نکردن بانک مرکزي يکي از اصلي ترين عوامل التهابات ارزي بود. ۱۳۹۰ قلم کالاي وارداتي از مجموع ۷ هزار قلم کالاي وارداتي از واردات ممنوع شد که در کاهش تقاضاي ارزي موثر بود.پورابراهيمي ادامه داد:باز گذاشتن دست بانک مرکزي بر مديريت بازار ارز از ديگر عوامل موثر بر کنترل بازار بود و اکنون آرامش نسبي حاکم است.

وي افزود: حذف ماليات واردات طلا به کشور و اينکه پس از سه ماه و نيم اشتباهات فاحش دولت در حوزه ارزي اختياراتي هم به صرافي ها داده شد. مجموع اين عوامل و مديريت تقاضا موجب آرامش در بازار ارز شد. پورابراهيمي گفت: در شرايطي که در جنگ نابرابر اقتصادي قرار داريم، مطالبه بانک مرکزي مبني بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، به حق است اما مکانيزم اجرايي آن اشکالات جدي دارد که بايد برطرف شود.

وي با گلايه از دولت براي صدور متعدد بخشنامه هاي صادراتي گفت: اين موضوع سردرگمي ايجاد کرد. البته بخشنامه اخير مقداري اوضاع را بهبود بخشيد اما اشکالاتي هم دارد. پورابراهيمي ادامه داد: بايد نرخ تسويه صادرات را بر اساس نرخ واقعي اقتصاد انجام دهيم و در اين صورت صادرات، حدود ۲ برابر خواهد شد.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: سياست تک نرخي شدن ارز بايد عملياتي شود تا از رانت ها جلوگيري شود.