اولويت‌هاي کليدي اقتصادي بودجه ۹۸

تاریخ انتشار : 1397/09/17

 

وابستگي ۲۷درصدي بودجه ۹۸به نفت، بنزين هزارتوماني، افزايش حقوق ۲۰ درصدي،دلار ۴۲۰۰توماني براي کالاهاي اساسي، دلار ۵۷۰۰توماني براي تسعير ارز و انتشار ليست معافيت‌ها از ويژگي‌هاي مهم بودجه سال آينده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي بخش هاي مهم لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که در روز پنج شنبه هفته گذشته از سوي محمدباقر نوبخت؛ رييس سازمان برنامه و بودجه رونمايي شد نشان مي دهد که دولت براي سال آينده به دنبال بودجه اي واقع بينانه بوده و با توجه به مباحث تحريمي اخير آمريکا، تلاش بر اين است که ارقام مندرج در بودجه به ويژه در بخش هاي مربوط به درآمدهاي نفتي، محقق شود.

به بيان ديگر دولت با در نظر گرفتن کاهش ميزان توليد نفت به يک و نيم ميليون بشکه در روز، در صدد خنثي سازي تحريم هاي آمريکا از ناحيه کاهش فروش نفت بوده تا از اين بخش درآمدي بودجه، صدمات کمتري متوجه اقتصاد ايران شود. همچنين دولت پيش بيني کرده که بتواند هر بشکه نفت را در سال آينده ۵۴ دلار به فروش برساند.

از آنسو رييس سازمان برنامه بودجه اعلام کرده که دولت با هدف کاهش وابستگي بودجه به نفت و مهار آسيب پذيري نفتي اقتصاد ايران، اقداماتي را انجام داده و در سال آينده بودجه کشور به ميزان کمتر از يک سوم کل منابع درآمدي بودجه به نفت (۲۷ درصد) وابسته است.

دولت همچنان در سال آينده نيز منابع اصلي درآمدي خود را در بخش درآمدهاي نفتي، ‌مالياتي، از محل فروش اموال و شرکت هاي دولتي، ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري، فروش اوراق و... قرار داده و معتقد است از اين طريق ۴۳۳ هزار ميليارد تومان درآمد خواهد داشت که نسبت به بودجه سال جاري، ‌۱۲ درصد بيشتر است.

دولت همچنين اعلام کرده که براي سال آينده نيز در راستاي حمايت از معيشت مردم و جلوگيري از وارد شدن آسيب هاي اقتصادي، در نظر دارد ۱۴ ميليارد دلار ارز ۴۲۰۰ توماني براي تامين کالاهاي اساسي اختصاص دهد و روند سال جاري را در سال ۹۸ نيز ادامه خواهد داد.

در عين حال، دولت براي تسعير نرخ ارز در بودجه سال آينده دلار ۵۷۰۰ توماني را در نظر گرفته است. از نکات مهم و کليدي ديگر بودجه در سال آينده مي توان به مصارف اشاره کرد که يکي از مهم ترين بخش هاي هزينه اي دولت، تامين و پرداخت دستمزد و حقوق شاغلان در دستگاه هاي دولتي است.

محمدباقر نوبخت؛ در اينباره به خبرنگار ايبِنا عنوان کرد که دولت براي افزايش حقوق سال آينده شاغلان رشد ۲۰ درصدي در نظر گرفته است. با اين حال، اين ميزان افزايش با مخالفت برخي نمايندگان مجلس همراه شده و آنها معتقدند رشد ۲۰ درصدي حقوق ها براي جبران افزايش مخارج خانوار کافي نيست. نوبخت در اين زمينه عنوان کرد که دولت با بررسي و در نظر گرفتن توان پرداخت خود، رشد ۲۰ درصدي را در نظر گرفته در عين حال اگر نمايندگان مجلس مي توانند با اصلاح دخل و خرج بودجه دولت، منابع جديدي را ايجاد کنند مي توانند در زمان بررسي بودجه آن را در مجلس پيگيري کنند.

از موارد ديگري که ممکن است براي اقشار مختلف جامعه حائز اهميت باشد و آن را پيگيري کنند، ‌وضعيت پرداخت يارانه هاي نقدي در سال آينده است که در اين زمينه دولت با اختصاص ۴۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بودجه، مبلغ يارانه نقدي سال آينده را نيز مانند سال هاي اخير همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعيين کرده است؛ بنابراين يارانه خانوار در بخش نقدي افزايشي نخواهد داشت، در صورتي که برخي محاسبات نشان مي دهد که قدرت خريد يارانه نقدي به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش يافته است.

رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين عنوان کرد که دولت براي اولين بار در قالب لايحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، اقدام به انتشار ليست دستگاه ها، سازمان ها و ارگان هايي خواهد کرد که از انواع معافيت ها از قبيل مالياتي، گمرکي و ... برخوردارند. پيش از اين، برخي حواشي و مباحث رسانه اي بين دولت و برخي نهادها و ارگان ها در زمينه معافيت هاي مالياتي ايجاد شده بود. به نظر مي رسد دولت همچنان به دنبال شفاف سازي در اين بخش بوده و در نظر دارد تا بر اساس اطلاعات موجود در پايگاه هاي اطلاعاتي خود، ليست هايي را منتشر کند.

در عين حال، دولت اعلام کرده که براي افزايش نرخ حامل هاي انرژي در سال آينده به ويژه بنزين برنامه خاصي ندارد و نرخ هر ليتر بنزين همچنان هزار تومان خواهد ماند.