تشريح اقدامات بانکي مجلس

تاریخ انتشار : 1397/09/17

رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به تشريح اقدامات بانکي در مجلس، گفت: طرح اصلاح نظام بانکي در هفته جاري در صحن علني مجلس اعلام وصول خواهد شد.

محمدرضا پورابراهيمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، درباره اصلاح نظام بانکي و اقدامات صورت گرفته در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: در مجلس در خصوص اصلاح نظام بانکي، سه طرح اعلام وصول شده که شامل: ۱- طرح بانک مرکزي براي تحول بانک مرکزي­ ۲- طرح بانکداري جمهوري اسلامي که نظام بانکداري را بايد مديريت کند­ ۳- طرح تاسيس بانک توسعه جمهوري اسلامي ايران است.

وي افزود: کميسيون اقتصادي وارد دستور کار بانک توسعه شده و تعدادي از مواد نيز در کميسيون اقتصادي تصويب شده و براي سرعت بخشي به اقدامات دو سال و نيم گذشته در سرفصل‌هاي نظام بانکي که پيگيري‌ها پيش از اين انجام شده بود، مقرر شد در حال حاضر تنها اشاره اي به اين موضوع شود تا تکليفي بر دولت باشد اما کميسيون به محتوا ورود نکند.

رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در اينباره، گفت: همچنين هفته گذشته در کميسيون اقتصادي موادي به بانک توسعه اضافه شد و علاوه بر اين مقرر بود بانک توسعه به ذيل بانک مرکزي اضافه شود اما در نهايت مقرر شد تا بزودي قانون بانک مرکزي به صورت مجزا در صحن علني برود.

پورابراهيمي ادامه داد: در مجموع اقدامات صورت گرفته در مجلس در اين خصوص شامل، تصويب يا ابلاغ مصوبه کميسيون اقتصادي در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزي در اصلاح ساختار که با تغييرات گسترده تغيير کرده و وابستگي به دولت کاهش يافته است.  

وي در مجموع درباره فعاليت‌هاي صورت گرفته، توضيح داد: نخست اصلاح قانون بانک مرکزي مصوبه کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ظرف هفته آينده به صحن علني مي رود، دوم بانک توسعه ظرف يک ماه آينده نهايي مي شود و سومين اقدام درباره عمليات بانکي هم تقريبا ۵۰ درصد احکام در کميسيون تصويب شده و ظرف دو ماه آينده به اتمام خواهد رسيد.