عدم تصويب FATF اروپا را دلسرد مي‌کند

تاریخ انتشار : 1397/09/20

جامساز اظهار داشت: به نظر راه‌هاي ورود دلار به کشور آسان نخواهد بود حتي اگر ارزي به کشور وارد شود به صورت يوان، روبل و روپيه است که در بازارهاي بين‌المللي از وزن بالايي برخوردار نيستند.

محمود جامساز در گفت‌وگو با ايلنا در مورد همکاري اقتصادي ايران و اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا از مدت‌ها پيش به دنبال ارائه راهکارهايي براي حفظ برجام و دور زدن تحريم‌ها بود تا کشورهاي خريدار نفت و گاز ايران بتوانند در ازاي واردات آن کالا يا ارزهاي غير دلاري را به ايران منتقل کنند اما اين اقدام به نوعي منوط به تصويب FATF و چهار لايحه مرتبط با آن بود.

وي ادامه داد: اروپايي‌ها به نوعي احساس کردند که ايران از شفاف‌سازي مالي طفره مي‌رود در حالي که شفافيت تراکنش‌هاي پولي و مالي براي آنها مهم است، چون در تصويب اين لوايح مشکلاتي به وجود آمد اروپايي‌ها اندکي دلسرد شدند. از سويي اتحاديه اروپا خواست تا در برابر آمريکا ايستادگي کند و از همين رو فرصت چهار ماهه براي تصويب FATF به ايران داده شد.

جامساز گفت: در داخل کشور چنددستگي قدرت در تصويب اين موضوع تاثيرگذار بود چون برخي از کانون‌هاي قدرت با شفاف‌سازي مالي موافق نبوده و نيستند و آن را مغاير با نفوذ منطقه‌اي عنوان مي‌کنند.

اين کارشناس اقتصادي درباره نحوه دريافت پول صادرات نفت گفت: يکي از مشکلات ما در زمينه تحريم‌ها فروش نفت است و راه‌هاي مختلفي براي دور زدن آن مطرح است که يکي از آنها ارائه در بورس انرژي است اما بنده نمي‌دانم وقتي دولتي نتواند نفت خود را بفروشد آيا بخش خصوصي قادر به آن خواهد بود؟ از سويي برخي کشورها در قبال واردات نفت ايران کالا صادر خواهند کرد اما ايراد اين موضوع در نوع کالا است که گويا اين کالاها توان تامين نيازهاي کشور را ندارند.

جامساز در مورد تاثير تسهيل ورود ارز به کشور بر نرخ ارز گفت: مسلماً تاثير دارد اما با شدتي که آمريکا تحريم‌ها را اعمال کرده و پيگير آن است و در صحبت‌هاي اخير ترامپ هم ديديم، به نظر راه‌هاي ورود دلار آسان نباشد حتي اگر ارزي به کشور وارد شود به صورت يوان، روبل و روپيه است که در بازارهاي بين‌المللي از وزن بالايي برخوردار نيستند.

وي ادامه داد: تا يک توافق کلي و جامع بين ايران و اروپا صورت نگيرد اين اقدامات تاثيرات آنچناني نخواهد داشت و دلار به راحتي وارد کشور نخواهد شد حتي اگر با اروپا به توافق برسيم ارزهاي غير دلاري به کشور وارد مي‌شود.