جراحي اقتصادي را با موفقيت انجام مي دهيم

تاریخ انتشار : 1397/09/20

 معاون اول رييس جمهوري گفت: اگر لازم باشد جراحي بيماري هاي مزمن اقتصادي را انجام مي دهيم و با توجه به ظرفيت هاي شناسايي شده ايران، اين کار موفقيت آميز خواهد بود.

به گزارش ايرنا، اسحاق جهانگيري دوشنبه شب در نشست شوراي اداري هرمزگان با فعالان اقتصادي استان افزود: هر يک از افرادي که در بخش خصوصي ايران فعاليت مي کنند صاحب ايده بوده و يک ظرفيت ويژه هستند که اين ظرفيت ها بايد احيا شود.
وي ادامه داد: در دوره اي کوتاه مدت آمريکايي ها با خروج از برجام و ايجاد جو رسانه اي و رواني موجب غافلگيري ما و شوک اقتصادي به کشور شدند، اما اکنون برگرداندن ثبات به اقتصاد کشور اولين اولويت مهم دولت است.
معاون اول رييس‌ جمهوري اظهار داشت: هم دولت و هم فعالان بخش خصوصي و هم نخبگان بايد همکاري کنند تا به سمت ثبات اقتصادي برويم و شاخص هايي مانند نرخ تورم و نرخ ارز قابل پيش بيني باشند که با توجه به مديران با تجربه و کارآزموده اي که مي دانند بايد چه کاري انجام دهند، اين امر محقق مي شود.
وي با تاکيد بر اين که ايران در هر شرايطي برنامه هاي خود را پيش مي برد اظهار داشت: آمريکايي‌ها از يک سو مي خواستند مانع صادرات نفت ايران شوند و از طرف ديگر به دنبال جلوگيري از کاهش توليد نفت توسط کشورهاي عضو اوپک و ديگر توليدکنندگان نفت بودند که در هر دو شکست خوردند.
جهانگيري ياد آور شد: با حرکتي که روسيه و کشورهاي عضو اوپک در اجلاس اخير انجام دادند، آمريکايي ها فهميدند از اين ناحيه شکست هاي بدي را تجربه مي کنند.

** افزايش نرخ ارز فرصت براي صادر کنندگان
وي افزايش نرخ ارز را فرصتي مناسب براي صادرکنندگان دانست که بايد از آن استفاده کرده و صادرات را تقويت کنند.
معاون اول رييس جمهوري در عين حال متذکر شد: البته ارز ناشي از صادرات بايد وارد چرخه اقتصادي شود و به شکل هاي مختلف از جمله برگشت ارز به کشور يا افزايش توليد و سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال خود را نشان دهد.
جهانگيري خاطرنشان شد: اين قاعده فقط مربوط به بخش خصوصي نيست و حتي دولت نيز اگر نفت را صادر کند و مردم متوجه نشوند ارز ناشي از صادرات نفت چه سرنوشتي داشته از دولت مطالبه گري مي کنند.
وي تصريح کرد: در مقطعي بنابر ضرورت سخت گيري هايي وجود داشت اما به تدريج و با گفت و گوهايي که فعالان اقتصادي و صادرکنندگان داشتيم، اصلاحاتي صورت گرفت.

** زندگي مردم نبايد دچارمشکل اقتصادي شود
وي هدف از تمام اين اقدامات را گردش چرخ اقتصادي کشور دانست و ادامه داد: زندگي مردم نبايد دچار مشکل شود و بايد چرخ زندگي 80ميليون ايراني در اين فعاليت هاي اقتصادي بچرخد.
جهانگيري تصريح کرد: تامين معيشت مردم براي ما مهم است و ايجاد اشتغال نيز يکي ديگر از اولويت هاي دولت است.
به گفته جهانگيري يک انباشت بيکاري از گذشته وجود دارد و يک جمعيت جوان نيز به اين بيکاران افزوده مي شود.
معاون رييس جمهوري ادامه داد: در تلاطم هاي اقتصادي سرمايه گذاري ها که ايجاد کننده شغل است کمتر مي شود و دولت بايد زمينه هايي را فراهم کند تا بدون آن که بستر فساد و رانت جديد شکل بگيرد سرمايه گذاري تسهيل شده و شغل ايجاد شود.
وي همچنين حفظ شغل هاي موجود را مهمترين وظيفه دولت و بنگاه هاي اقتصادي دانست و تاکيد کرد نسبت به مسائل هيچ بنگاه اقتصادي به ويژه در برخي استان هايي که مشکلاتي دارند، بي تفاوت نيستيم.
جهانگيري اضافه کرد: ضمن حساسيت و دغدغه مندي نسبت به وضعيت شاغلان در بنگاه هاي اقتصادي ، اما نمي توانيم جاي مالک يک بنگاه اقتصادي و مدير بخش خصوصي باشيم و اين که به محض بروز مشکل، دولت مديريت بنگاه اقتصادي بخش خصوصي را در دست بگيرد، نه قانوني و نه شرعي و اخلاقي است.
وي افزود: ما به بنگاه هاي اقتصادي کمک مي کنيم که مشکلاتشان حل شود و بسترهاي آن را در قالب کميته رفع مونع از واحدهاي توليدي و کارگروه هاي تسهيل و رفع موانع توليد در استان ها فراهم کرده ايم و مرتب فعاليت هاي اين کميته ها را رصد کرده و مورد پايش قرار مي دهيم.
معاون اول رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: کشور در شرايط خاصي است و در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بايد نشان دهيم ايران سرزنده و قدرتمند است و مي‌ تواند مشکلاتش را حل کند.
به گفته جهانگيري هم اکنون طيفي در آمريکا بر سر کار هستند که با نهايت پررويي مي گويند نبايد اجازه و فرصت برگزاري جشن چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي را به ايران بدهيم، ما چنين دشمناني داريم و متاسفانه برخي کشورهاي منطقه هم با آنها همدست شده اند.

**ايران هميشه لنگر قدرت و ثبات منطقه
معاون اول رييس جمهوري تصريح کرد: اين در حاليست که ايران هميشه لنگر قدرت و ثبات منطقه بوده و با وجود بدي هاي برخي کشورهاي منطقه، هر وقت که به کمک نياز داشته اند، ايران به آنها کمک کرده است.
جهانگيري بيان داشت: اين کشورها در دوران جنگ تحميلي ميلياردها دلار پول به صدام دادند و بنادر خود را براي حمله به ايران در اختيار عراق گذاشتند اما ايران در مقاطعي مانند حمله عراق به کويت به آنها کمک کرد و زماني نيز که کشورهاي استکباري داعش را انداختند تا کشورهاي عربي را دچار بحران کند، ايران به ميدان آمد و نگذاشت چندان آسيب ببينند.
وي تصريح کرد: تاريخ نشان داده ايران کشور قدرتمند منطقه است و به مصلحت کشورهاي عربي است که با ايران دست دوستي بدهند و نيازي به حضور آمريکا و کشورهاي بيگانه در منطقه نيست و اعراب بايد از رفتار آمريکا با حسني مبارک و محمدرضا پهلوي عبرت گرفته و بدانند اين کشور حامي مطمئن و قابل اعتمادي براي آنها نيست.
معاون اول رييس جمهوري همچنين با اشاره به ضرورت توجه ايران به مشکلات داخلي گفت: آمريکايي ها در نهايت ناباوري از برجام خارج شدند و در شرايطي که ايران به دنبال تعامل با دنيا بود آمريکا از اين توافق خارج شد که لازم است چند درس داخلي و خارجي از تحريم ها بگيريم.
جهانگيري اظهار داشت: اول آن که بيش از گذشته معلوم شد آمريکايي دنبال حقوق بشر و حقوق شهروندي و چنين مباحثي نيستند.
وي ادامه داد: روزنامه نگاري کشته شد و اگر اين اتفاق در هر جاي ديگري از جهان رخ داده بود آمريکايي ها واکنش نشان مي داند ولي در برابر عربستان گفتند با اين کشور قرارداد 400ميليارد دلاري داريم و نمي توانيم عربستان را کنار بگذاريم و سعي کردند ماجرا را توجيه کنند.
جهانگيري اضافه کرد: در ماجراي برجام همه دنيا غير از رژيم اشغالگر قدس و يکي دو کشور منطقه مي گويند حق با ايران است و برجام بايد باقي بماند اما نظم آمريکايي ها بر مبناي قلدري است و مي خواهند با ايجاد وحشت زدگي، همه دنيا را وادار به تبعيت از تحريم ها کنند.

** هرمزگان قطب اصلي تجارت واقتصاد 
معاون اول رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح وضعيت هرمزگان پرداخت و اظهار داشت: اين استان قطب اصلي تجارت و قلب اقتصادي کشور است که يکي از مهمترين محورهاي توسعه آن اقتصاد دريامحور در بخش هاي صيد و صيادي، سازه هاي دريايي و گردشگري دريايي است.
جهانگيري همچنين به سخنان نمايندگان بخش هاي مختلف اقتصادي که در اين نشست دغدغه هاي خود را مطرح کرده بودند پاسخ داد و گفت: اين ديدگاه که گردشگري راه برون رفت از مشکلات است حرف درستي است و در بودجه 98به گسترش زيرساخت هاي گردشگري توجه شده است.
وي در پاسخ به گلايه هاي مطرح شده درباره فرآيند طولاني صدور مجوزهاي سرمايه گذاري و دريافت تسهيلات گفت: ايجاد پنجره واحد سرمايه گذاري با همين هدف بوده اما همچنان برخي امور کُند پيش مي رود که استانداران بايد پيگيري و حساب کشي کنند.
وي تصريح کرد: دولت با تمرکززدايي به طور مبنايي موافق است و استانداران جديد نيز در دور جديد انتصاب ها خواستار اختيارات بيشتر بودند که رييس جمهوري نيز بر آن تاکيد دارد.
جهانگيري از استان هاي مرزي به عنوان نقطه از بين برنده تحريم ها نام برد و گفت با وجود مرزهاي گسترده و 15کشوري که با ايران مرز مشترک دارند، تحريم ايران کاري عبث و بي نتيجه است که بيشتر به شوخي شبيه است.
معاون اول رييس جمهوري ادامه داد: زيبنده هرمزگان نيست که با وجود با ظرفيت هاي بالا و اقتصاد قوي و فعالان بخش خصوصي بگويند روستاهاي آن محروم ترين مناطق کشور هستند و بايد همه همکاري کنند تا غبار محروميت از اين استان برود.
اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري به همراه وزيران نيرو، جهاد کشاورزي، راه و شهرسازي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و همچنين معاون توسعه روستايي و مناطق محروم نهاد رياست جمهوري و رييس بنياد مستعضفان به منظور بازديد و افتتاح چند طرح و پروژه مهم صنعتي، اقتصادي و عمراني دوشنبه از طريق فرودگاه بين المللي بندرعباس وارد هرمزگان شدند. 
براساس برنامه اعلام شده، معاون اول رييس جمهوري فردا سه شنبه نيز ميهمان مردم هرمزگان است.