بانک‌ها چقدر به واحدهاي توليدي وام دادند؟

تاریخ انتشار : 1397/09/21

از ابتداي سال جاري تاکنون در قالب طرح رونق توليد به ۲۱۴۱ واحد توليدي کوچک و متوسط، رقمي معادل ۳ هزار و هشت ميليارد و ۳۴۷ ميليون تومان پرداخت شده است.

براساس اطلاعاتي که از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت اختصاصي در اختيار ايسنا قرار گرفته است، از ابتداي فروردين ماه سال جاري تا ۲۰ آذرماه به مجموع شش هزار و ۳۹۷ واحد توليدي متقاضي مبلغي معادل ۳ هزار و هشت ميليارد و ۳۴۷ ميليون تومان پرداخت شده است که از اين رقم ۸۳۲ ميليارد و ۹۵ ميليون تومان مربوط به واحدهاي توليدي در مناطق آزاد است و ساير ارقام پرداختي به واحدهاي مستقر در سرزمين اصلي مربوط مي‌شود.

گفتني است طرح رونق توليد در نيمه ابتدايي سال ۱۳۹۵ کليد خورد تا در ابتداي امر پرداخت تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني به ۷۵۰۰ واحد توليدي کوچک و متوسط مدنظر قرار گيرد؛ طرحي که يکي از پروژه‌هاي اقتصادي کشور به حساب مي‌آمد و از سوي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در کنار شش برنامه ديگر براي وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد.

در ابتداي اجراي طرح رونق توليد، پرداخت تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني فقط براي واحدهاي توليدي و صنعتي در نظر گرفته شد اما با پيشرفت کار، واحدهاي کوچک و متوسط بخش کشاورزي نيز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها، تسهيلات مربوطه را دريافت کنند.

با توجه به حجم متقاضيان دريافت تسهيلات با در نظر گرفتن نياز واحدهاي توليدي براي احياء و رونق چرخه توليد، ميزان متقاضيان براي اخذ تسهيلات بيشتر از ۷۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد و در نهايت در قالب طرح رونق توليد به ۲۴ هزار واحد توليدي، صنعتي و کشاورزي حدود ۱۷ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شد که در اين بين تعداد واحدهاي صنعتي معادل ۱۲ هزار واحد بود.

سال ۱۳۹۶ اما دومين سالي بود که شبکه بانکي براي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و تامين مالي ويژه براي توليد، ورود کرد تا در کنار تسهيلات عمومي که به بخش‌هاي مختلف اقتصادي در طول سال پرداخت مي‌شود، اين بخش‌ها نيز مورد توجه ويژه قرار گيرد و از سهم مشخصي برخوردار شوند؛ بنابراين قرار بر اين شد تا اعتباري معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان براي پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتي در نظر گرفته شود که تا پايان سال گذشته در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد توليدي مبلغي معادل ۱۸ هزار ميليارد و ۸۶۴ ميليون تومان پرداخت شد.

اما طرح رونق توليد در سال جاري همانند طرح سال گذشته با لحاظ اعتباري معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان جهت پرداخت به حداقل ۱۰ هزار واحد صنعتي مدنظر قرار گرفته است و سامانه مربوط به اين طرح باز است و واحدهاي توليدي در تمامي استان‌ها مي‌توانند براي دريافت تسهيلات، درخواست خود را ارائه کنند.