۶۷۹۳ هزار ميليارد ريال طرح منتظر مجوز سرمايه‌گذاري

تاریخ انتشار : 1397/09/21

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: ۶۷۹۳ هزار ميليارد ريال طرح در منطقه ويژه خليج فارس در مرحله صدور مجوز سرمايه گذاري داخلي است.

به گزارش ايبِنا، ‌ مرتضي بانک با اعلام اينکه تا سال ١۴٠۴ هشت هزار شغل مستقيم در منطقه ويژه خليج فارس ايجاد مي شود، گفت: اين در حالي است که در حال حاضر بالغ بر ١٢٠٠٠ نفر در اين منطقه و در حوزه هاي مختلف توليدي و صنعتي مشغول فعاليت هستند.

مشاور رييس جمهور و دبيرشورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در مراسم افتتاحيه «فاز نخست پروژه آب شيرين کن يکصد هزار متر مکعبي» در منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس که با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، رضا اردکانيان وزير نيرو و جمعي از مسئولان استان برگزار شد افزود: با گذشت بيش از ۱۲ سال از بازنگري طرح جامع منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس امروز شاهد توسعه، شکوفايي، ايجاد اشتغال و درآمد پايدار در اين منطقه هستيم.

وي به طرح ها و شرکت هاي در مرحله ساخت و راه اندازي در منطقه ويژه خليج فارس اشاره کرد و گفت: شرکت هاي صنايع نسوز توکا توليدکننده جرم نسوز با ظرفيت سالانه ۱۰ هزار تن، امين تجارت هرمز ارائه دهنده خدمات فني و مهندسي، صبا فولاد خليج فارس توليدکننده آهن اسفنجي با ظرفيت ۴.۵ ميليون تن، پتروشيمي کيميا بنيان ايرانيان توليدکننده پارافين خطي، مادکوش توليدکننده گندله با ظرفيت ۲.۵ ميليون تن، نيروگاه سيکل ترکيبي غدير اکسين با ظرفيت ۲۳۵ مگاوات برق و ميمند پارسيان توليدکننده آهک و دولوميت با ظرفيت ۱۲۰ هزار تن در سال از جمله طرح هايي است که در اين منطقه در حال اجراست.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به فعاليت ۱۸ شرکت و واحد توليدي فعال و اشتغال ١٢ هزار و ۳۰۰ نفر در اين منطقه نيز گفت: صنايع فعال در اين منطقه در حوزه هاي توليد فولاد، آلومينيوم، روي، سنگ و فولاد و قير فعاليت مي کنند و اين منطقه را به يکي از صنعتي ترين مناطق ويژه اقتصادي کشور تبديل کرده اند.

وي افزود: هم اکنون در منطقه ويژه صنايع معدني خليج فارس ۴.۲ ميليون تن محصولات فولادي و ۲۷۰ هزار تن آلومينيوم در حال توليد است. مرتضي بانک ميزان سرمايه گذاري منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس را در بخش تحقق يافته ۱۳۲۶ ميليارد ريال تا پايان شش ماهه اول سال ۹۷ اعلام کرد و گفت: ۶۷۹۳ هزار ميليارد ريال نيز در اين منطقه در مرحله صدور مجوز براي سرمايه گذاري داخلي است.

وي با اشاره به توانمندي و قابليت هاي تجاري صنعتي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مستقر در استان هرمزگان گفت: ظرفيت هاي توسعه در استان هرمزگان بسيار گسترده است به طوري که وجود سه منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس، کشتي سازي خليج فارس و بندر شهيد رجايي و دو منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي کيش و قشم که موفقيت ها و پيشرفت هاي فراواني کرده اند در اين استان مهر تاييدي بر ظرفيت اين استان است.

مشاور رييس جمهور تاکيد کرد: با برنامه ريزي سازمان برنامه و بودجه و تلاش هاي دولت تدبير و اميد تلاش هاي چشمگيري براي توسعه استان هرمزگان در دست انجام است و هم اکنون در دو منطقه ويژه اقتصادي در اين استان حدود ۱۸ هزار نفر و در مجموع ٥ منطقه در اين استان؛ مناطق ازاد کيش و قشم و ويژه اقتصادي صنايع معدني، کشتي سازي خليج فارس، بندر شهيد رجايي عدد اشتغالي بالغ بر ٩٧٠٠٠ نفر را شامل شده است. همزمان با سفر اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور به استان هرمزگان، مرتضي بانک از مناطق ويژه اقتصادي مستقر در اين استان بازديد مي کند.