کاهش رتبه ايران در بهبود محيط کسب و کار

تاریخ انتشار : 1397/09/25

نائب رييس اتاق بازرگاني ايران از کاهش رتبه ايران در بهبود محيط کسب و کار خبرداد و گفت: سرعت اصلاحات در کشورهاي منطقه به نسبت ايران دليل عمده اين کاهش بوده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، حسين سلاح ورزي نائب رييس اتاق بازرگاني ايران صبح امروز (يکشنبه) و در جلسه هيات نمايندگان که با حضور فرهاد دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، با ارائه گزارشي درباره مقررات زدايي و فضاي کسب و کار گفت: متاسفانه در دو الي سه سال اخير به طور مستمر نزول رتبه جهاني کسب و کار داشتيم در حالي که نمره ايران افزايش يافته است.

وي افزود: در برخي از شاخص ها بهبود و در برخي نزول داشته ايم، رتبه ايران در منطقه منا و بين ٢٠ کشور ١٤ است و تنها کشورهايي مانند يمن، سوريه و عراق پايين تر از ايران هستند. سلاح ورزي تصريح کرد: در سند چشم انداز قرار بود رتبه اول منطقه را داشته باشيم ولي در حال حاضر رتبه ١٨ را داريم که نامناسب است.

وي درباره دلايل کاهش رتبه ايران در بهبود محيط کسب و کار گفت: سرعت اصلاحات در کشورهاي منطقه بسيار بيشتر از ماست و به عنوان نمونه سال گذشته در افغانستان حدود هشت اصلاح قانوني را داشتند در حالي که ما فقط يک اصلاح داشتيم.

نايب رييس اتاق بازرگاني با اشاره به نياز به گواهي عدم سوپيشينه اظهار داشت: چرا بايد دو تا سه هفته براي صدور اين گواهي زمان نياز است در حالي که مي توان اين گواهي را به شکل برخط صادر کرد. اين موضوع مي تواند تاثير زيادي بر رتبه ايران داشته باشد.

سلاح ورزي گفت: درسه سال گذشته با وجود تلاش گسترده تنها ٣٨ درصد مجوزهاي کسب و کار بررسي شده است. وي افزود: به نظر مي رسد اجراي دولت الکترونيک کمک زيادي به مقررات زدايي خواهد کرد.

  •