هند به دنبال ادامه خريد نفت ايران است

تاریخ انتشار : 1397/10/01

مدير کل شبه قاره هند وزارت امور خارجه گفت: امروز هند يک قدرت فرامنطقه‌اي است و به راحتي نمي‌توان اين کشور را تحت فشار قرار گذاشت بنابراين پيش‌بيني‌هاي ما اين است که پس از پايان اين معافيت‌ها هند راهکارهاي جديدي براي خط خريد نفت ايران اتخاذ خواهد کرد.

علي چگيني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص آخرين وضعيت خريد نفت ايران از سوي هند گفت: تنها چيزي که ما مي دانيم اين است که اين کشور تا پايان زمان معافيت‌ها به خريد حداکثري خود مطابق سقف تعيين شده ادامه خواهد داد.

مدير کل شبه قاره هند وزارت امور خارجه ادامه داد: هند به نفت ما نياز دارد و برخي از پالايشگاه‌هاي اين کشور با نفت ايران کوک شده‌اند و براي آنها سرمايه‌گذاري زيادي شده و اگر بخواهند آن را تغيير دهند متحمل هزينه‌هاي گزافي خواهند شد ضمن آنکه اين کشور از قديم به نفت ايران وابسته بوده و مايل است به خريد نفت از ايران ادامه بدهد.

 وي تصريح کرد: از سوي ديگر امروز هند يک قدرت فرا منطقه‌اي است و به راحتي نمي‌توان اين کشور را تحت فشار قرار گذاشت بنابراين پيش‌بيني‌هاي ما اين است که پس از پايان اين معافيت‌ها هند راهکارهاي جديدي براي خط خريد نفت ايران اتخاذ خواهد کرد.

وي در خصوص نحوه تسويه پول نفت گفت: حساب ايران در يوکو بانک براي اين امر اختصاص داده شده است و ۵۰ درصد پول نفت به صورت روپيه ۵۰ درصد ديگر به يورو پرداخت خواهد شد.

چگيني اظهار داشت: من به تجارت ايران و هند در آينده خوشبين هستم. هند براي کشور ايران و جايگاه و امکانات ما اهميت بسزايي قائل است از طرف ديگر براي فروش توليدات خود به ايران نيز برنامه‌ريزي کرده‌اند و نياز به بازار ايران دارد. من فکر مي‌کنم ميزان تجارت دو کشور اگر در آينده بيشتر نشود حداقل در همين سطح فعلي باقي خواهد ماند.

مدير کل شبه قاره هند وزارت امور خارجه در خصوص تاسيس بانک جديد ايراني در هند گفت: بانک پاسارگاد تا دو ماه ديگر شعبه خود را در بمبئي افتتاح خواهد کرد و اکنون به دنبال انجام کارهاي فيزيکي و مکان يابي است. اين شعبه به همراه يوکو بانک کارهاي مالي دو کشور را انجام خواهد داد.

وي افزود: ما تلاش زيادي کرديم تا بتوانيم در کميسيون مشترک مجوز تاسيس اين بانک را بگيريم. هندي‌ها ابتدا قبول نمي‌کردند اما مذاکرات زيادي انجام شد و اين کار تاکنون سابقه نداشته است.