فعاليت بانک‌ها در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1397/10/02

مديرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکيد بر اهميت شريان‌هاي مالي در توسعه مناطق آزاد، فعاليت بانک‌ها در اين منطقه را تشريح کرد.

عبدالرحيم کردي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره فعاليت‌هاي مالي و سرمايه‌گذاري جديد در منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: يکي از ابزارهاي مهم و کليدي که موجب سرعت بخشي به توسعه و پيشرفت در مناطق آزاد مي‌شود، شريان‌هاي مالي است.

وي افزود: يعني اگر کالا يا مبادله‌اي صورت مي‌گيرد، بايد جريان انتقال مالي آن نيز مشخص شود اما تاکنون به دليل ضوابط و قوانين پيشين بانک مرکزي، نتوانستيم با بانک‌هاي خارجي ارتباط برقرار کنيم.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه افزود: البته شعبات ويژه بانک‌هاي داخلي به خصوص بانک‌هاي دولتي در حال حاضر در مناطق آزاد مستقر هستند و از طريق شعبات ارزي و بخش‌هاي بين‌الملل اين بانک‌ها، سرويس‌ها و خدمات لازم دريافت مي‌شود.

فعاليت بانک‌ها در چابهار

کردي با تاکيد بر نقش مهم شريان‌هاي مالي و پولي بين المللي براي توسعه مناطق آزاد، گفت: در حال حاضر بانک پاسارگاد يک پروژه پتروشيمي وابسته به يکي از شرکت‌هاي مجموعه پاسارگاد را در اختيار دارد و صندوق ذخيره فرهنگيان نيز پروژه‌اي ديگر را بر عهده گرفته است.

وي ادامه داد: همچنين بانک‌هاي ملت و صنعت و معدن در منطقه آزاد چابهار در حال فعاليت هستند که گشايش ال سي فولاد از طريق بانک صنعت و معدن صورت گرفته است. مديرعامل منطقه آزاد چابهار درباره اخذ موافقت اصولي براي ايجاد يک شرکت هواپيمايي در منطقه آزاد چابهار، گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته احتمالا اين طرح امسال راه اندازي مي‌شود.

کردي در اينباره توضيح داد: مقرر شده تا فاز اول اين طرح از طريق سرمايه‌گذاري خصوصي تامين مالي شود و با بانک ها در حال مذاکره هستيم. وي در واکنش به اينکه آيا از منابع صندوق توسعه ملي براي اين طرح استفاده خواهد شد يا خير؟ گفت: خير،  در فاز اول برنامه‌اي براي استفاده از منابع اين صندوق نداريم.