پرداخت ۲۹ هزار ميليارد تومان از بدهي دولت به بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1397/10/05

رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت ۲۹ هزار ميليارد تومان از بدهي دولت به بانک‌ها گفت: ۱۴ ميليارد دلار ارز ۴۲۰۰ توماني در بودجه سال آينده براي تامين نيازهاي معيشتي مردم در نظر گرفته شد.

به گزارش ايبِنا، محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: اين اعتبار براي واردات ۲۵ قلم کالاي مورد نياز مردم و کمک غيرمستقيم به سبد غذايي آنان است. رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: در تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۸ شصت و پنج هزار ميليارد تومان براي اعطاي تسهيلات ارزان قيمت کمک هاي بلاعوض يا به صورت وجوه اداره شده به واحدهاي توليدي در نظر گرفته شده است.

نوبخت افزود: يکي از اهداف دولت در بودجه سال آينده مهار تورم است. وي گفت: بودجه سال ۹۸ را بر اساس شرايط تحريمي ديده ايم و بر اين اساس ۲ ميليون و ۴۱۰ هزار بشکه منابع نفتي امسال را سال آينده ۱ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه ديده ايم.

درآمدهاي نفتي بودجه

نوبخت افزود: درآمدهاي نفتي بودجه امسال ۲۷ ميليارد دلار بود که سال آينده با ۲۸ درصد کاهش ۲۱ ميليارد دلار در نظر گرفته شده است. وي گفت: سال آينده ۲۷ هزار ميليارد تومان در بودجه دستگاه هاي اجرايي صرفه جويي خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: براي يک برنامه دو ساله و به منظور اصلاح بودجه دولت ۱۰ اصلاح ساختاري به عنوان نقشه راه ديده شده است. وي گفت: کمک هاي دولت به صندوق هاي بازنشستگي که پيشتر ۲۳ هزار ميليارد تومان بود هم اکنون به ۸۱ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

نوبخت افزود: بودجه عمومي کشور ۴۷۸ هزار ميليارد تومان و دولت مکلف شده است تا ۵ درصد آن را صرف تقويت بنيه دفاعي کشور کند و در صورت تأمين منابع درآمدي جديد بدون شک به اين بودجه اضافه خواهد شد.

وي گفت: در بودجه امسال براي ايجاد يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي برنامه ريزي شده بود که اين تعداد سال آينده به يک ميليون و ۷۷ هزار افزايش خواهد يافت.

حفظ اشتغال

نوبخت افزود: براي حفظ اشتغال موجود نياز به برداشت يک ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي داشتيم که مقام معظم رهبري با آن موافقت کردند. وي گفت: سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ۱۴ برنامه اشتغال زايي را با وزارتخانه ها امضا کرده است.

نوبخت افزود: در تبصره ۱۴ بودجه سال آينده براي سياست کاهش فقر مطلق ۷ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. وي گفت: در بودجه سال ۹۸ پيش بيني براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي نداريم اما مطالبه جدي از دولت براي افزايش اين قيمت به منظور کاهش قاچاق سوخت وجود دارد.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: ميانگين قيمت بنزين در منطقه ۵۲ تا ۵۴ سنت است که ما آن را در کشور ۱۲ سنت عرضه مي کنيم. وي گفت: ۹۳۴ هزار ميليارد تومان يارانه پنهان و ۵۰ هزار ميليارد تومان معافيت مالياتي در کشور وجود دارد.

سقف معافيت مالياتي

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: سقف معافيت مالياتي در سال آينده معادل امسال و برابر با ۲۷ ميليون تومان در سال است. نوبخت گفت: درآمدهاي مالياتي در بودجه سال آينده ۱۱ درصد رشد خواهد داشت. وي افزود: سهم ماليات در توليد ناخالص ملي امسال ۵/۶ درصد و سال آينده ۵ درصد است.

تسويه ۲۹ هزار ميليارد تومان بدهي دولت به بانک ها

رييس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: دولت سال گذشته ۲۹ هزار ميليارد تومان از بدهي هايش به بانک ها را تسويه کرد. وي افزود: تلاشمان اين است که با وجود همه مشکلات پرداخت بدون تاخير و به موقع صورت گيرد.

نوبخت گفت: تبصره هاي ۱۴، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ لايحه بودجه سال آينده براي تحقق بخش هايي از برنامه ششم توسعه تدوين شده است. رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: بايد در نظر داشت که برنامه ششم توسعه براي شرايط غيرتحريمي تنظيم شد در حالي که در شرايط تحريمي هستيم.

  •