همتي:ارز حاصل از صادرات نفتي به کالاهاي اساسي اختصاص مي يابد

تاریخ انتشار : 1397/10/16

تهران - ايرنا - رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد: ارز حاصل ازفروش نفت به کالاهاي اساسي و استراتژيک اختصاص مي يابد و براي تامين ديگر نيازهاي مردم، بايد از ارز حاصل از صادرات استفاده کرد.

روابط عمومي بانک مرکزي شامگاه شنبه گزارش داد، «عبدالناصر همتي» در نشست هم انديشي با هيات رييسه و اعضاي اتاق هاي بازرگاني ايران تاکيد کرد: ضروري است که صادرکنندگان براي رفاه مردم به ميدان بيايند و ارزشان را به چرخه اقتصادي بازگردانند.
نشست هم انديشي رييس کل بانک مرکزي با هيات رييسه و اعضاي اتاق هاي بازرگاني ايران با محوريت بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد.
وي گفت: اگر صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات بيشتري را به سامانه نيما عرضه کنند، شاهد تعادل بيشتر نرخ ارز در بازار خواهيم بود و اينگونه بخش خصوصي به رونق توليد نيز کمک کرده است.
همتي با بيان اينکه هدف مشترک ما بايد ايجاد رفاه براي مردم باشد، افزود: همه ما در بانک مرکزي و بخش خصوصي در يک کشتي هستيم؛ اما از طرفي بانک مرکزي مسئول سياست هاي ارزي کشور است و بايد در مقابل 82 ميليون جمعيت ايراني پاسخگو باشد.
بنا به گفته رييس کل بانک مرکزي، اهداف اين بانک در مقابل صادرکنندگان قرار ندارد، بلکه بانک مرکزي همواره بخش خصوصي را در کنار خود مي بيند و به دنبال افزايش توليد است تا در نهايت رفاه عمومي مردم و رونق اقتصادي تحقق يابد.
همچنين در اين نشست معاون ارزي بانک مرکزي در خصوص سياست هاي ارزي اين بانک در قبال صادرکنندگان گفت: براي صدور دستورالعمل هاي ارزي، ابتدا با فعالين اقتصادي مشورت هاي لازم به عمل آمده و البته در اين راه همواره شفافيت اولويت بانک مرکزي بوده است.
غلامرضا پناهي اهداف توليدکنندگان و صادرکنندگان را در چارچوب اهداف بانک مرکزي ارزيابي و عنوان کرد که صادرکنندگان در طول 9 ماه اخير حدود ٢٩ ميليارد يورو صادرات داشتند و حدود ٢٢ ميليارد يورو از طريق بانک مرکزي و حدود ٧ ميليارد يورو از طريق سامانه نيما براي واردات ارز تامين شده که اين امر نشان از حمايت بانک مرکزي از صادرکنندگان و توليدکنندگان دارد.
به گفته معاون ارزي بانک مرکزي، اين بانک از پيشنهادات و راهکارهاي صادرکنندگان استقبال مي کند، ‌چرا که اين گونه ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور باز مي‌گردد و البته در اين راه بانک مرکزي نيز به برنامه هاي توسعه اي صادرکنندگان کمک مي کند.
تاکيد بر ادامه روند با ثبات بازار ارز، روش هاي بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصادي به منظور کمک به توسعه کشور، افزايش همکاري هاي دو جانبه ميان بانک مرکزي و اتاق بازرگاني، از جمله مباحثي بود که از سوي هيات رييسه و اعضاي اتاق بازرگاني مطرح شد. همچنين در پايان بخش خصوصي بابت ثبات ايجاد شده در بازار ارز از رييس کل بانک مرکزي قدرداني کرد و مقرر شد اينگونه جلسات تداوم يابد.