افزايش 65 درصدي صادرات به آذربايجان

تاریخ انتشار : 1397/10/26

رئيس اتاق ايران و آذربايجان گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملي ما نسبت به ساير ارزها بخصوص منات در چند ماه اخير شاهد حضور گسترده آذربايجاني‌ها در تبريز براي انجام امور درماني هستيم که اين ظرفيت خوبي را براي کشور و توريسم ما به وجود آورده است.

رئيس اتاق ايران و آذربايجان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در خصوص آخرين وضعيت احداث خط ريل بين دو کشور گفت: در سفري که ما به باکو داشتيم سه جلسه با مسئولين راه آهن آذربايجان برگزار کرديم و مطالعات اوليه براي احداث خط آهن پارس آباد (وتکه) به استان اردبيل ايران انجام شده و آنها اعلام آمادگي کردند که ظرف مدت دو ماه اين کار را انجام دهند. در ايران نيز ما (اتاق بازرگاني اردبيل) با استانداري و راه آهن جلساتي برگزار کرديم و طرح مطالعاتي آغاز شده و تا دو ماه آينده پيش بيني مي‌کنيم که قسمت ايران نيز عملياتي شود با توجه به اراده سياسي و اقتصادي مقامات دو کشور به نظر مي‌رسد ظرف ماه‌هاي آينده اين طرح عملياتي شود.

پورسليمان ادامه داد: با توجه به تحولات ارزي صادرات ما در سال جاري تا به امروز 65 درصد افزايش داشته است و پيش بيني مي‌کنيم اين رقم باز هم افزايش پيدا کند اگر مشکلات تبادل بانکي و نقل وانتقال ارز و پيمان‌سپاري ارزي حل شود اين رقم خيلي بيشتر خواهد شد.

وي در خصوص مشکلاتي که براي بازرگانان ايراني در آذربايجان به وجود آمده گفت: بعد از اعمال تحريم‌هاي آمريکا مشکلاتي براي فعالين اقتصادي ايراني جهت افتتاح حساب و کارهاي بانکي در آذربايجان به وجود آ‌مد اما خوشبختانه هيچ حساب بانکي مسدود نشد اما امروز اگر کسي بخواهد در اين کشور حسابي باز کند به سختي اين کار انجام مي‌شود به طور کلي بانک هاي آذربايجان به بهانه پولشويي شرايط بسيار سختي براي تاجران ايران به وجود آورده‌اند. بانک ملي ايران در باکو نيز زير نظر بانک مرکزي آذربايجان فعاليت مي‌کند و امکانات خاصي را براي تاجران ايراني ندارد.

وي ادامه داد: برخي بانک‌هاي خصوصي آذربايجان، تعامل خوبي با تاجران ايراني دارند و اگر فردي از سوي يک تاجر معتبر به اين بانک معرفي شود مي‌تواند حساب جاري افتتاح کند.

وي در خصوص توريسم درماني گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملي ما نسبت به ساير ارزها بخصوص منات در چند ماه اخير شاهد حضور گسترده آذربايجاني‌ها در تبريز براي انجام امور درماني هستيم که اين ظرفيت خوبي را براي کشور و توريسم ما به وجود آورده است در حال حاضر عمده صادرات ما به آذربايجان، مصنوعات پلاستيکي، سيب‌زميني، سنگ‌هاي ساختماني و شيرآلات بهداشتي است و واردات ما بيشتر فرآورده‌هاي دامي است.