سهم چک هاي رمزدار در مبادلات اقتصادي کم شد

تاریخ انتشار : 1397/11/01

تهران- ايرنا- آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد سهم چک هاي رمزدار در مبادلات فعالان اقتصادي کم شده به طوري که در آذر ماه گذشته به ازاي صدور حدود 939 هزار فقره از اين نوع چک، بيش از 295 هزار ميليارد تومان در اقتصاد ايران جابجا شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، چک تضمين شده رمزدار يکي از انواع چک‌هاي بانکي است که براي صدور آن نياز به داشتن دسته چک نيست بلکه هر فردي مي‌تواند با مراجعه به بانکي که در آن حساب دارد درخواست صدور چک تضمين شده کند.
چک تضمين شده رمزدار در وجه حامل يا درخواست کننده صادر مي‌شود و اعتبار آن از طرف بانک تضمين مي‌شود؛ در زمان صدور چک تضميني، مبلغ آن از حساب فرد کسر شده و در نتيجه چک حکم پول نقد را دارد.
تا پيش از آذرماه هرکسي مي توانست با بردن اين نوع چک ها به بانک، مبلغ را دريافت کند اما با تصميم شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا امکان ظهرنويسي و انتقال چک به غير از بين رفت؛ هدف از اين کار که به پيشنهاد بانک مرکزي انجام شد، مديريت بهتر نقدينگي در کشور بود.
پس از آن به دارندگان اين چک ها فرصت داده شد که در مدت يک ماه نسبت به پاس کردن چک هاي خود در شبکه بانکي اقدام کنند که اين مهلت اواسط دي ماه به اتمام رسيد.
اکنون آمارهاي بانک مرکزي نشان مي دهد که در ماه هاي آبان و آذر امسال سهم صدور چک هاي رمز دار در شبکه بانکي کشور کاهش يافته است؛ در آبان از نظر تعداد 12.2 درصد و در آذر ماه 4.3 درصد از تعداد چک هاي رمزدار وصولي در کشور کاسته شد که اين روند کاهشي در زمينه کاهش مبلغ چک نيز وجود داشت به طوري که 16.5 درصد از ارزش اين چک ها در آبان و 1.6 درصد در آذرماه کم شد.
بر اين اساس از ابتداي امسال در مجموع هشت ميليون و 886 هزار و 200 فقره چک رمزدار در شبکه بانکي کشور صادر شده که مجموع ارزش آن 2 تريليون و 184 هزار 278 ميليارد و 510 ميليون تومان بوده است.

** چک هاي رمزدار وصولي
آمارها نشان مي دهد در آذرماه در کشور بيش از 939 هزار فقره چک رمزدار به ارزشي افزون بر 295 هزار و 200 ميليارد تومان وصول شد که نسبت به ماه پيش از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 4.3 درصد و 1.6 درصد کاهش داشته است.
در ماه ياد شده در استان تهران حدود ٣١٨ هزار فقره چک رمزدار به ارزش بيش از 245 هزار و 900 ميلياد تومان وصول شد و به اين ترتيب 48.7 درصد از تعداد چک هاي رمزدار وصولي در سه استان تهران (33.8 درصد)، خراسان رضوي (7.5 درصد) و اصفهان (7.4 درصد) وصول شده است که بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان ها داشته اند.
همچنين 87.3 درصد از ارزش چک هاي ياده شده در استان هاي تهران (83.3 درصد)، اصفهان و خراسان رضوي (هر يک 2 درصد) وصول شده است.

** پيشتازي چک هاي رمزدار در جابجايي نقدينگي 
در آذرماه امسال در کشور بيش از 6.1 ميليون فقره چک در شبکه بانکي کشور وصول شد که از اين تعداد حدود 5.2 ميلييون فقره چک عادي بود و بقيه به چک هاي رمز دار اختصاص دارد؛ در مجموع در کشور 84.6 درصد از کل تعداد چک هاي وصولي عادي و 15.6 درصد رمزدار بوده است.
با توجه به اينکه در ماه آذر 352 هزار و 100 ميليارد تومان از نقدينگي کشور توسط چک جابجا شد، بيش از 56 هزار و 800 ميليارد تومان آن برعهده چک هاي عادي و 295 هزار و 200 ميليارد تومان آن با چک رمزدار بوده است؛ به عبارتي در کل کشور 16.1 درصد از کل ارزش چک هاي وصولي عادي و 83.9 درصد رمزدار بوده است.

** مهرماه رکورددار صدور چک هاي رمزدار
نگاهي به روند صدور چک هاي رمزدار از ابتداي امسال نشان مي دهد در پنج ماه ارديبهشت، تير، مرداد، شهريور و مهرماه بيشترين تعداد چک رمزدار در شبکه بانکي کشور وصول شده است که مردادماه با صدور يک ميليون 178 هزار فقره چک، رکورد بيشترين تعداد چک هاي رمزدار را دارد.
اما از نظر ارزشي، رکورد بيشترين ميزان چک هاي مبادله اي در مهرماه بوده که بيش از 359 هزار و 250 ميليارد و 800 ميليون تومان از نقدينگي کشور با استفاده از يک ميليون و 118 هزار و 100 فقره چک جابجا شد.