آسيب عدم تصويب FATF به اقتصاد

تاریخ انتشار : 1397/11/02

نايب رييس اتاق بازرگاني با اشاره به ارجاع لايحه CFT از سوي مجلس به مجمع تشخيص مصلحت که يکي از لوايح چهارگانه FATF است، گفت: دود تصويب نشدن FATF به چشم تمام مردم و اقتصاد کشور خواهد رفت.

پدرام سلطاني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تاکيد مجلس بر مصوبه خود در قبال لايحه CFT بعد از رد آن توسط شوراي نگهبان و ارجاع اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: طبيعتا اين موضوع بسيار مهم است و اروپايي ها بارها به ما درباره اجرايي شدن توصيه هاي FATF و الحاق به گروه ويژه اقدام مالي تاکيد کرده است.

ايران براي پيوستن به FATF لازم است تا چهار لايحه مختلف الحاق به کنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرائم سازمان ‌يافته فراملي (پالرمو)، اصلاح قانون پولشويي، اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم و الحاق به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم  (CFT)  را در مجلس شوراي اسلامي تصويب کند. هرچند اين لوايح در مجلس به تصويب رسيده اند اما هنوز دو لايحه مربوط بهCFT و الحاق به پالرمو توسط شوراي نگهبان تاييد و براي اجرا ابلاغ نشده است.

هفته گذشته شوراي نگهبان ايراداتي به مصوبه مجلس درباره لايحه مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) گرفت و آن را به مجلس بازگرداند. با اين حال نمايندگان با توجه به اصرار بر مصوبه خود، اين لايحه را براي تعيين تکليف شدن به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دادند.

سلطاني درباره اينکه تاثير عدم تصويب FATF بر روابط بانکي ايران با خارج از کشور تا چه اندازه است، يادآور شد: موضوع الحاق ايران به گروه ويژه اقدام مالي (FATF) مختص به دولت يازدهم و دوازدهم نيست و حتي از چند سال قبل از آن نيز مطرح بوده است.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه الحاق ايران به FATF چندين بار و از زمان اجراي برجام مطرح شده است، گفت: تقسيم بندي ساز و کارهايي که کشورها از آن تبعيت مي کنند بيشتر در چارچوب مسائل فني و اقتصادي است نه مسائل سياسي.

سلطاني خاطرنشان کرد: در ايران برخي به دليل ناآگاهي و برخي نيز از سر غرض ورزي با دولت يا سودجويي از تحريم بيشتر ايران، از عدم پيوستن به FATF حمايت مي کنند در حالي که دود اين موضوع به چشم همه مردم ايران و اقتصاد کشور مي رود.

وي تصريح کرد: عدم الحاق به FATF باعث مي شود تا اقشار آسيب پذير بيشترين آسيب را به دليل تورم و تحريم ناشي از آن اين موضوع ببينند و بعد از آن نيز صنايع و توليد کشور آسيب مي بينند.

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران همچنين درباره تاثير راه اندازي بازار متشکل معاملات ارزي بر شفافيت گفت: اگر آن چيزي که در دنيا به عنوان بازار متشکل معاملات ارزي وجود دارد، در ايران نيز شکل بگيرد، به طور طبيعي گام خوبي در راستاي شفافيت خواهد بود.