ارائه خدمات ويژه بانکي در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1397/11/07

معاون توليد، صادرات و فناوري مناطق آزاد با تاکيد بر ارائه خدمات خاص بانک‌ها در مناطق آزاد، گفت: براي ارائه محصولات بانکي، بيمه‌اي و بورسي ويژه مناطق آزاد، رايزني‌هايي انجام شده است.

اکبر افتخاري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره حمايت از توليد در مناطق آزاد، اظهارداشت: توليد شامل يک فرآيند چهار قسمتي است که شامل مجموعه فعاليت‌هاي پيش از عمليات توليد، حين توليد، پس از توليد و در آخر مجموعه فعاليت‌هاي پيشتيباني توليد مي شود.

وي افزود: از جمله مجموعه فعاليت‌هاي پيش از توليد، ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب ‌براي حضور توليدکنندگان و سرمايه‌گذاران در اين مناطق است. معاون توليد، صادرات و فناوري مناطق آزاد، گفت: موضوعي که مناطق آزاد را بسيار درگير کرده، ايجاد زيرساخت مناسب است زيرا به هيچ عنوان امکان دعوت از سرمايه‌گذاران بدون ايجاد زيرساخت لازم وجود ندارد.

افتخاري در ادامه افزود: مناطق آزاد تاکنون حمايت‌هايي نيز از توليد و فعالان تجاري داشته که مي‌توان به معافيت‌هاي قانوني، مساعدت در تصاحب زمين، حمايت هاي معنوي از جمله اخذ مجوز و حمايت هاي اداري و ... اشاره داشت.

وي درباره حمايت‌هاي حين توليد نيز، توضيح داد: برخي اقدامات نيز در جريان توليد انجام مي‌گيرد که مي‌توان به کاهش ممنوعيت‌ها، تعامل‌ها و سرعت بخشي روند فعاليت‌ها اشاره کرد. به گفته معاون توليد، صادرات و فناوري مناطق آزاد، فعاليت‌هاي پشتيباني نيز شامل فعاليت‌هاي مالي، ارتباط با بخش‌هاي عملياتي و اخيرا نيز برنامه اي جدي براي برخي حمايت ها از توليدکنندگان و فعالان اقتصادي از جمله ايجاد صندوق ضمانت و حمايت از فعالان اقتصادي تدوين شده است.

افتخاري در ادامه به راه اندازي فاز اول پنجره واحد اشاره کرد و افزود: در فازهاي بعدي نيز يک پنجره واحد کامل ايجاد خواهد شد تا فعالان اقتصادي بتوانند نيازهاي خود را از اين طريق پيگيري کنند. وي در ادامه گفت: همچنين پلتفرم نويني ايجاد شده تا مناطق آزاد به صورت اعتباري با يکديگر داد و ستد کنند و به طور حتم مشکلات نقدينگي آنها حل خواهد شد.

تاسيس مرکز نوآوري و فناوري

معاون توليد، صادرات و فناوري مناطق آزاد تاسيس مراکز نوآوري و فناوري براي فعاليت استارتاپ ها و شرکت هاي دانش بنيان و شرکت هاي جديدالتاسيس را به عنوان يکي ديگر از اقدامات عنوان کرد و افزود: براي بحث تامين مالي نيز برنامه‌ريزي خاصي انجام شده تا سرمايه گذاران بتوانند در زمينه تامين مالي و ارتباط با نهادهاي مالي داخلي و بانک ها از روش هاي نوين تامين مالي استفاده کنند.

وي ادامه داد: در بحث بيمه نيز به دنبال ايجاد بيمه‌نامه‌هاي خاص مطابق شرايط خاص مناطق آزاد هستيم. افتخاري درباره وضعيت تسهيلات ويژه مالي، بانک‌ها و همچنين حمايت آنها از توليد، اظهار داشت: موضوع قابل توجهي که وجود دارد اين است که در هر اکوسيستمي بايد متناسب با آن فضا و محيط برنامه‌ريزي و اقدام شود.

افتخاري ادامه داد: تاکنون نهادهاي مالي در مناطق آزاد به مانند سرزمين اصلي فعاليت کرده‌اند و ظرفيت سازي خوبي براي اين فضا ايجاد نشده است. فعاليت‌هاي بانکي در مناطق آزاد و محصولات بانکي در اين مناطق مانند سرزمين اصلي است.

معاون توليد، صادرات و فناوري مناطق آزاد افزود: تلاش ما بر اين است تا در اکوسيستم مناطق آزاد شرايط خاص اين مناطق لحاظ شود و با بانک‌ها، بيمه‌ها و بورس و... نيز رايزني‌هاي لازم انجام شده تا محصول‌هاي خاص براي مناطق آزاد تهيه و ارائه شود.