کانال مالي اروپا سدشکن است

تاریخ انتشار : 1397/11/17

يک عضو اتاق بازرگاني تهران معتقد است در شرايطي که فشار آمريکا براي مسدودسازي مسير همکاري‌هاي اقتصادي ايران با کشورهاي خارجي ادامه دارد، گشايش کانال مالي اروپا قدمي مثبت و حرکتي سدشکن به شمار مي‌رود.

محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در طول ماه‌هاي گذشته اصلي‌ترين تمرکز دولت ترامپ در حوزه تحريم ايران بر اين موضوع قرار داشته که فعالان اقتصادي ايراني نتوانند تعاملات جدي با کشورهاي جهان داشته باشند و حتي اگر صحبتي از همکاري بوده نيز دولت آمريکا تلاش کرده با تهديد يا تحريم مانع از آن شود.

به گفته وي در چنين شرايطي و با وجود باقي ماندن اروپا در برجام، کشورهاي اروپاي راهي سخت براي حمايت از تداوم همکاري‌هاي اقتصادي با ايران داشتند و علي‌رغم اينکه تلاش کردند فعالان اقتصادي خود را به تداوم حضور در ايران دعوت کنند اما در عمل بخش غير دولتي از ترس تحريم‌هاي آمريکا به سختي حاضر به همکاري مي‌شود.

اين عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه فشارهاي آمريکا در زمينه راه‌اندازي کانال مالي اروپا نيز ادامه داشت، تصريح کرد: با وجود تمام اين فشارها سه کشور قدرتمند اروپايي قبول کردند که ميزبان آغاز به کار اين کانال باشند و هرچند فعلاً اين کانال در سطحي محدود راه‌اندازي شده اما صرف آغاز به کارش اهميت برجام براي کشورهاي اروپايي را نشان مي‌دهد و با توجه به اينکه نخستين اقدام عملي در اين حوزه به شمار مي‌رود يک حرکت سدشکن و مهم خواهد بود.

نجفي‌منش در پاسخ به اين سوال که بخش‌هاي صنعتي کشور چگونه مي‌توانند از اين کانال مالي بهره‌مند شوند، گفت: در مرحله نخست ما بايد تلاش کنيم از فضاي مثبت به وجود آمده استفاده کنيم و ببينيم در آينده دولت‌هاي اروپايي چه تلاش‌هايي براي حفظ برجام و اجراي تعهداتشان خواهند داشت. البته اين موضوع را نيز نبايد فراموش کرد که هر دولتي تنها در مسير منافع خود گام بر مي‌دارد و براي اين کشورها منافع خودشان بر حفظ منافع ايران ارجحيت دارد.

وي خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي کانال مالي يک گام مهم و مثبت به شمار مي‌رود اما ايران بايد با چشماني باز تحولات و برنامه‌ها را رصد کند و در نهايت براي منافع اقتصادي خود اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.