بايد براي تحريم‌ها آماده مي‌شديم

تاریخ انتشار : 1397/11/29

عضو اتاق بازرگاني تهران معتقد است با توجه به تجربه فشارهاي سال‌هاي قبل در اقتصاد ايران که موجب تضعيف بدنه اقتصادي کشور شده، بايد براي عبور از اين تحريم‌ها آماده مي‌شديم.

فريال مستوفي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: اگر اقتصاد ايران را به بدن يک انسان تشبيه کنيم، اين بدن به دليل مشکلات و بيماري‌هاي سال‌هاي قبل ضعيف شده است. در دور ابتدايي تحريم‌ها در دهه ۹۰ اقتصاد ايران هنوز با مشکلات جدي تحريم روبه‌رو نشده بود و آمادگي بيشتري براي مواجه با محدوديت‌ها داشت.

وي ادامه داد: پس از گذر از آن دوران و رسيدن به سال‌هاي برجام، اقتصاد ما يک تنفس کوتاه‌مدت داشت، اما بار ديگر با تحريم‌هاي ديگر مواجه شد که به دليل تضعيف اين اقتصاد در سال‌هاي قبل، به نظر مي‌رسد فشار بيشتري در قياس با گذشته احساس مي‌شود.

عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اين‌که تحريم‌هاي امروز با توجه به گستردگي نفوذ آمريکا در اقتصاد جهان قابل لمس شده است، توضيح داد: از نظر جهاني تحريم‌هاي فعلي در قياس با گذشته متفاوت است، زيرا پيش از اين ما با تحريم‌هاي جهاني و پيگيري شوراي امنيت مواجه بوديم، اما امروز تنها آمريکا تحريم عليه اقتصاد ايران را پيگيري مي‌کند.

مستوفي اضافه کرد: با اين وجود قدرت نفوذ آمريکا در بخش‌هاي مختلف اقتصاد جهاني باعث شده که اين کشور با مشکلاتي ما را مواجه کند که بايد براي عبور از آنها يک برنامه‌ريزي دقيق داشته باشيم.

به گفته وي با توجه به اين‌که امروزه بخش قابل توجهي از اقتصاد دنيا را شرکت‌هاي خصوصي مي‌سازند، ايران بايد راهکاري براي افزايش تعامل با اين شرکت‌ها پيدا کند، زيرا با وجود باقي‌ماندن کشورهاي اروپايي در برجام ما همچنان به راهي نياز داريم تا چاره‌اي براي فشار آمريکا بر شرکت‌هاي خصوصي جهان پيدا کنيم.

عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اين‌که ايران بايد خود را براي تحريم آماده مي‌کرد، تاکيد کرد: در حال حاضر نيز بهبود رابطه‌مان با کشورهاي ديگر دنيا و تلاش براي توسعه روابط بهترين راهبرد خواهد بود، زيرا اقتصاد کشور در حالي مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد که در ميان شرکت‌هاي مختلف جهان نفوذ داشته باشد.

به گزارش ايسنا، آمريکا با خروج از برجام دور جديدي از تحريم‌ها را عليه اقتصاد و مردم ايران آغاز کرده است. با وجود آنکه کشورهاي اروپايي اعلام کردند که در برجام مي‌مانند و از همکاري با ايران استقبال مي‌کنند، اما فشار دولت ترامپ بر شرکت‌هاي خصوصي باعث شده بسياري از آنها از همکاري با شرکت‌هاي ايراني خودداري کنند.

البته چند هفته قبل و پس از ماه‌ها گمانه‌زني سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان سرانجام يک کانال مالي مشترک براي همکاري اقتصادي با ايران گشودند.