اعلام آمادگي سوئيس براي توسعه همکاري ها با ايران

تاریخ انتشار : 1397/11/30

«مارکوس لاتينر» سفير سوييس آمادگي کشورش براي هر گونه همکاري در زمينه توسعه همکاري هاي ايران و سوئيس اعلام کرد و خواستار حضور نمايندگاني از وزارت اقتصاد ايران در کميته مشترک اقتصادي دو کشور شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از وزارت امور اقتصادي و دارايي، سفير سوئيس و وزير امور اقتصادي و دارايي ايران در ديداري از آمادگي دو کشور براي توسعه مناسبات اقتصادي خبر دادند.
وزير امور اقتصادي و دارايي در اين ديدار با اشاره به سابقه طولاني روابط دو کشور، گفت: سوئيس کشوري مستقل و داراي امنيت کامل براي سرمايه گذاري است و ما نيز خواهان توسعه همکاري دو جانبه با آن هستيم. 
«فرهاد دژپسند» ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران با توجه به توان اقتصادي و سياسي خود نقش قدرتمندي در منطقه و مبارزه با تروريسم دارد. 
وي افزود: صلح و ثبات در منطقه در گرو عدم دخالت ديگران و پرهيز از اقدامات ساختار شکنانه اي است که منجر به گسترش درگيري و تروريسم مي شود. 
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه، آمادگي کشورمان را براي توسعه مناسبات اقتصادي بويژه در سطح منطقه اي را اعلام کرد.
به گزارش ايرنا، چندي پيش تاکيد سفارت سوئيس در ايران با انتشار توييتي، بر راه اندازي يک کانال مالي ميان دو کشور براي مبادله اقلام و کالاهاي مورد نياز تاکيد کرد؛ اين کانال که جداي از «ساز و کار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (ساحات -INSTEX) است، با هدف تامين اقلامي چون تجهيزات پزشکي، دارويي و غذايي طراحي شده تا مشمول تحريم هاي آمريکا قرار نگيرد.
سوئيس از چندي پيش اقدامات لازم براي راه اندازي کانال ارتباط مالي با ايران را آغاز کرد. گروهي از مدافعان حقوق بشر در شهر «برن» مذاکرات دو طرفه اي را با مقام هاي ايراني و ديپلمات‌هاي آمريکا براي آغاز به ‌کار اين دروازه پرداخت را برعهده گرفته اند. هدف از ايجاد اين کانال، تسهيل تجارت اقلام دارويي، کشاورزي، لوازم پزشکي و مواد غذايي است.