بررسي روند عرضه ارز در نيما توسط پتروشيمي‌ها

تاریخ انتشار : 1397/12/11

بعد از آن‌که سياست‌هاي جديد ارزي از سوي دولت معرفي شد، شرکت‌هاي پتروشيمي موظف شدند ارز صادراتي خود را در سامانه نيما عرضه کنند؛ ارزي که نرخ آن در زمان ابلاغ سياست‌هاي جديد ارزي در ارديبهشت‌ماه، ۴،۲۰۰ تومان بود، اما طبق بسته جديد ارزي که اواسط مردادماه رونمايي شد، نرخ آن را بازار ثانويه يا همان بازار آزاد تعيين مي‌کند.

به گزارش ايسنا، شرکت‌هاي پتروشيمي يکي از مهم‌ترين منابع ارزآوري هستند و از ابتداي سال تاکنون و زماني که بازار ارز با نوسان مواجه بود، تأثير زيادي در بازار داشتند. بر اين اساس، شرکت‌هاي پتروشيمي در ابتدا و پس از معرفي بسته جديد ارزي ارز خود را با نرخ ۸۰۸۰ توماني وارد بازار کردند. اين نرخ به ۷۹۰۰، ۷۷۰۰ و سپس ۷۵۰۰ رسيد.

طبق آخرين آمار، از ابتداي امسال تا ۱۴ دي، مبلغ ۶ ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار ارز توسط پتروشيمي‌ها در چرخه اقتصادي عرضه شده که حدود ۶ ميليارد دلار از آن به سامانه نيما اختصاص دارد. پيش‌بيني شده که پتروشيمي‌ها در سال جاري حدود ۱۲ ميليارد دلار صادرات داشته باشند که تا نيمه دي ماه حدود ۸.۱ ميليارد دلار از آن انجام شده است.

در اين راستا، احمد مهدوي - دبير کل انجمن کارفرمايان صنعت پتروشيمي - با تاکيد بر اين‌که روند عرضه ارز پتروشيمي‌ها در سامانه نيما هم‌چنان ادامه دارد، به ايسنا گفت: نرخ ارزي که توسط شرکت‌هاي پتروشيمي در سامانه نيما عرضه مي‌شود، به اين صورت تعيين مي‌شود که به صورت هفتگي ميانگين نرخ ارز گرفته مي‌شود اما در حال حاضر نرخ ارز پتروشيمي‌ها در سامانه نيما حدود ۸،۰۰۰ تومان است.

وي ادامه داد: ميزان صادرات شرکت‌هاي پتروشيمي در گمرک مشخص است و اين شرکت‌ها ارز را بر همان مبنا برمي‌گردانند. حداقل ۷۰ درصد ارز پتروشيمي‌ها در سامانه نيما عرضه شده است. اما به اين معني نيست که مابقي آن عرضه نخواهد شد. مابقي ارز بر اساس بخش‌نامه‌هاي بانک مرکزي متعلق به خود شرکت‌هاست.

دبير کل انجمن کارفرمايان صنعت پتروشيمي، درباره تأثير بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد روي نرخ ارز در سامانه نيما و قيمت محصولات توضيح داد: به هر حال محاسبات محصولات با نرخ نيما صورت مي‌گيرد و بالا رفتن نرخ ارز حتماً تأثيرگذار است زيرا قيمت پايه قيمت نيما ضرب در ۹۵ درصد فوب شده، پايه در بورس اعلام مي‌شود و بعد خريد صورت مي‌گيرد. هرچه نرخ در سامانه نيما افزايش يابد، اين نرخ هم افزايش خواهد يافت.