توسعه بازار نیازمند به روز بودن دانش مشاوران است

تاریخ انتشار : 1396/10/03

مشروح خبر


در ابتدای جلسه سیامک صمیمی دهکردی، رییس شورای عالی کانون با تأکید بر اینکه وجود مشاور در طرح ها از حجم مطالبات معوق می کاهد، گفت: آمار سیستم بانکی بیانگر این نکته است که مطالعه و بررسی طرح ها از سوی مشاورین عضو کانون باعث کاهش مطالبات معوق می شود.
وی افزود: در رایزنی هایی که با نظام بانکی و تأمین مالی کشور داریم با استناد به آمار سالانه بانکی، توصیه می کنیم بیش از پیش از خدمات مشاورین عضو کانون بهره گیرند.
صمیمی به لزوم نظارت صحیح بر مصرف منابع بانکی اشاره کرد و گفت: امید داریم که با حضور مشاورین ناظر بر مصرف منابع بانکی و گزارشات مستمر به سیستم بانکی از بروز مطالبه معوق جلوگیری شود.
صمیمی خبر داد با وجود کارنامه خوب مشاورین، کمتر از 10 درصد طرح ها از سوی آنان نظارت می شود.
رییس شورای عالی کانون از ادامه روند رایزنی با نهادهای سیاست گذار نظام اقتصادی کشور سخن گفت و افزود: رایزنی ها برای تشکیل هیأت عالی نظارت کانون کماکان ادامه دارد. بانک مرکزی معتقد است کانون بازوی نظارتی بانک ها محسوب می شود از این رو حضور بانک ها در هیأت عالی نظارت از تأثیر این نهاد می کاهد. با این وصف فقط بانک مرکزی می تواند ناظر بر کانون باشد.
وی گفت: تغییر اساسنامه به این نحو تغییرات جدی در بازار مشاوران عضو به وجود خواهد آورد البته به شرط انکه مشاوران در ارتقای دانش خود بکوشند.
صمیمی با گلایه از گزارش هایی مبنی بر عدم کیفیت برخی طرح های مطالعاتی، گفت: بانک ها پس از تحویل گزارش مشاوران، امتیاز گزارش را در سامانه کانون وارد می کنند. در برخی موارد با گزارش های بی کیفیت مواجه می شویم. همکاران بدانند که هیأت سازش و رسیدگی به تخلفات بی هیچ چشم پوشی با موارد این چنینی مقابله می کند.
با پایان یافتن گزارش رییس شورای عالی، اعضاء به بیان دیدگاه ها و چالش های پیش رو پرداختند.
راضیه دانش خضری، مدیر عامل شرکت مشاورین صنعت خدمات ارژوان نقد درونی را ضروری دانست و گفت: توسعه بازار علاوه بر رایزنی با نهادهای مالی نیازمند به روز بودن دانش مشاورین است. نادیده گرفتن این بخش به اعتماد سیستم ضربه می زند. مشاورین عضو باید با شناخت دقیق بازار در بالا بردن دانش و به روز کردن خود بکوشند.
وی افزود: بخش تسهیلات تکمیلی طرح ها افزون بر اینکه نوعی درآمد برای کارفرماست، مطالعه فنی و مالی دارد که مطالعه اولیه طرح را به روز می کند. برخی از مشاورین این دستورالعمل ها را ندارند در حالی که بانک صنعت و معدن تیپ گزارش را ارائه می دهد.
دانش خضری از کانون خواست صدور گواهینامه به زبان انگلیسی را در دستور کار دبیرخانه قرار دهد.
ابراهیم دانش یار، مدیر بازرگانی شرکت مهندسی مشاور پرآور به لزوم برخورد جدی تر کانون با مسائل مربوط به تخلفات اعضاء اشاره کرد و گفت: ملایمت در اعمال وظایف نظارتی کانون از اثرگذاری آن می کاهد. اگر شرکتی در زمینه مسائل درونی اعم از عدم پرداخت حق عضویت، دو درصد قرارداد ها و روند رتبه بندی یا بیرون از کانون و در تعامل با مشتریان و سیستم بانکی تخلف دارد لازم است که هیأت سازش و رسیدگی با اینگونه تخلفات قوی تر برخورد کند.
دانش یار خواستار بازاریابی برای اعضا و برگزاری کارگاه های آموزشی برای برطرف کردن کاستی های حرفه ای اعضاء شد.
علیرضا کریم زاده، دبیرکل کانون در پاسخ به موضوع بازایابی برای اعضاءگفت: نگاه ما به توسعه بازار متفاوت است و از طریق رایزنی با نهادهای سیاست گذار برای الزام استفاده از خدمات مشاوران سرمایه گذاری عمل می کنیم.
نیوشا معتضدی، مدیر سیستم و کیفیت شرکت مهندسی تانا انرژی بین الملل از دیگر اعضای جلسه هم اندیشی بود که به لزوم طرح معضلات حرفه با اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: برخی نهادهای صنفی در جلسات هم اندیشی از خبرنگاران دعوت به عمل می آورند تا با مشکلات و معضلات حرفه آشنا شوند. رسانه کردن مسائل می تواند در حل آن مؤثر باشد. خوب است کانون از این تجربه بهره ببرد.
فهیمه داوری، مدیرعامل شرکت شباهنگ برکت همکاری بیشتر اعضاء با کانون را سازنده دانست و گفت: مشاوران مغز متفکر هر سیستمی هستند زیرا محل مشورت کارفرمایان و سرمایه گذاران کشور قرار می گیرند. اگر از این دریچه که وظیفه تک تک اعضا کمک به کانون است نگاه کنیم حل معضلات حرفه آسان تر خواهد بود. اگر همکاران ما مسئولیتی را که در قبال کانون دارند انجام ندهند و فقط انتظار کمک از نهاد داشته باشند هم خود ضربه می بینند هم کانون.
احمدرضا احمدپور، قائم مقام مدیرعامل داریک نوین سرزمین گفت: به تازگی تماس هایی داشتیم که مشتری فقط خواهان استفاده از مهر شرکت پای FS بود. مقابله با پدیه مُهرفروشی نظارت خاص می طلبد و اگر با ان مقابله نشود حرفه صدمه خواهد دید.
وی از کانون خواست تا تعامل جدی تری با سرمایه گذاران خارج از سیستم بانکی برقرار کند و گفت: امکان تعریف سرمایه گذار غیر بانکی در سامانه کانون میسر نیست.
رییس شورای عالی کانون با تأیید لزوم مقابله جدی تر با مُهر فروشی، در پاسخ به ایراد طرح شده، گفت: گزینه تعریف سرمایه گذار غیربانکی هم در سامانه دیده شده و اعضاء می توانند علاوه بر نام بانک های تسهیلات دهنده، نام کارفرمایان دیگر را هم به راحتی در سامانه ثبت قراردادها وارد کنند.
مسعود زاهدی، مدیرعامل شرکت مهندسی کاوش کانسار با اشاره به شرایط سخت بازار کار گفت: با کاهش بودجه های عمرانی کشور و کم شدن پروژه هایی که به شرکت های اکتشافی و معدنی ارجاع می شود، مجبور به تعدیل نیرو شدیم. اگر کانون حق عضویت اعضایی که در بحران به سر می برند را به نحوی ملغی می کرد، بسیاری از شرکت ها که جدا شدند، هنوز عضو بودند.
سیمین خلفی، مدیر عامل شرکت فن آوران آرتا طرح سولان با تأیید گفته های زاهدی، اظهار داشت: ما هم همین مشکلات را داریم و تا زمانی که الزام استفاده از خدمات مشاوران عضو کانون رخ ندهد، اوضاع مالی و کاری شرکت ها بهبود نخواهدیافت. از کانون می خواهم پیگیری از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را در اولویت نگه دارد.