وزير اقتصاد: تصميمات ارزي در يک کميته پنج نفره گرفته مي شود

تاریخ انتشار : 1397/12/14

تهران- ايرنا- وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: تصميم درباره ارز و مسائل مربوط به آن در يک کميته پنج نفره گرفته مي شود و بانک مرکزي آن را در قالب بخشنامه اعلام مي کند‌.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، فرهاد دژپسند شامگاه دوشنبه در آخرين جلسه شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي که در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران برگزار شد، از فعالان اقتصادي خواست درباره مسائل ارزي اينقدر به بانک مرکزي خرده نگيرند؛ چون بخشنامه هاي آن حاصل يک تصميم جمعي است.
دژپسند از وزيران نفت، صنعت و اقتصاد به همراه رييس کل بانک مرکزي و رييس سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضاي اين کميته نام برد.
وي به بخشنامه اخير بانک مرکزي براي تسهيل بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و گفت: تصور اين بود اين دستورالعمل به قدري شرايط را تسهيل کند که عرضه ارز صادراتي شدت بگيرد.
اين مسوول يکي از ويژگي هاي اين بخشنامه را توجه ويژه به صادرکنندگان بزرگ دانست تا بتوانند به همان ميزاني که ارز به کشور باز مي گردانند، از مشوق هاي قانوني برخوردار شوند.
وي همکاري بخش خصوصي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات را خواستار شد و افزود: بايد تا جايي که توان داريم، صادرات را تشويق کنيم. 

** ميزان صادرات 11 ماهه مشابه پارسال است
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با وجود همه مشکلات صادرات در 11 ماه امسال در حد مدت مشابه حفظ شده است.
وي از صادرکنندگان خواست اجازه دهند با بازگشت ارز حاصل از صادرات طعم شيرين صادرات براي مردم حفظ شود. 
وزير امور اقتصاد و دارايي يادآوري کرد: از 40 ميليارد دلار صادرات انجام شده تاکنون هشت ميليارد دلار ارز به کشور بازگشته است.
به گفته دژپسند، 6 ميليارد و 500 ميليون دلار از اين رقم مربوط به فولادي‌ها و پتروشيمي ها بود.
به گزارش ايرنا، هشتاد و سومين نشست شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، معاون حقوقي رييس جمهوري و اعضاي اين شورا در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران برپا شد.
دستور کار اصلي جلسه امروز بررسي مشکلات فعالان اقتصادي در حوزه ثبت سفارش بود.