تجارت غيرنفتي کشور به ۷۸.۵ ميليارد دلار رسيد

تاریخ انتشار : 1397/12/15

رييس کل گمرک ايران مجموع تجارت غيرنفتي کشور با جهان در ۱۱ ماهه نخست سال جاري را ۷۸.۵ ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ايبِنا، مهدي ميراشرفي با بيان اينکه مجموع تجارت غيرنفتي ايران با جهان در ۱۱ ماهه سال جاري به ۷۸.۵ ميليارد دلار رسيده است، گفت: طي ۱۱ ماهه امسال صادرات غير نفتي کشورمان به ۴۰ ميليارد دلار رسيد و در اين مدت به ميزان ۳۸.۵ ميليارد دلار کالا به کشور وارد شد.

ميراشرفي گفت: مديريت هماهنگ مرزي و يکپارچه نياز به حق بازرگانان و تجار است و گمرک از اين مطالبه حمايت مي کند. در دنيا مبحث مديريت هماهنگ مرزي و مديريت يکپارچه مرزي مطرح شده و همه واردکنندگان و صادرکنندگان حق دارند که شاهد هماهنگي بين تمامي سازمان هاي متولي باشند.

وي افزود: مسئله ديگر پنجره واحد تجاري نيز مطالبه به حق مردم است و مي توانند خواستار استقرار نمايندگان سازمان هاي متولي در اسکله ها و گمرکات باشند. يکي از مشکلات کشورهاي در حال توسعه اين است که هر جا تمرکز ايجاد شود، کمي مترادف با فساد و تا حدي مثل ايستايي مي ماند.

ميراشرفي با تاکيد بر اينکه بايد کشور را به سمت آرامش پيش ببريم، عنوان کرد: يک زماني با ۱۰ ميليارد دلار درآمد ارزي مقابل دنيا ايستاده بوديم ولي اکنون ۷۰ ميليارد دلار صادرات نفتي و غيرنفتي داريم.

رييس کل گمرک ايران با بيان اينکه تلاشمان اين است که با ساير سازمان ها که عمدتا سه سازمان تاثيرگذار هستند، هماهنگي بيشتري داشته باشيم، اضافه کرد: در استان خوزستان اين مطالبه گري ها حق فعالان عرصه تجارت و اقتصاد است ولي بايد قانون را درنظر داشته باشند.

به گفته ميراشرفي، در سطح کشور يک دسترسي براي همه فعالان اقتصادي درنظر گرفته شده تا مستقيما به معاون فني و امور گمرکي گمرک ايران دسترسي داشته باشند که انتقادات و پشنهادات خود را بيان کنند.

وي با اشاره به اينکه طي سه ماه اخير يک روز در هفته جلسات منظمي با بانک مرکزي کشور داريم، يادآور شد: نگاه اصلي تامين منافع عمومي و توجه به مردم است. در شرايط فعلي بايد به دور از موارد احساسي يک سري تصميمات را بگيريم که با کمترين تبعات، بيشترين خدمات را به مردم ارائه کنيم.

ميراشرفي ادامه داد: در حال حاضر نياز به يک همدلي داريم و هرکس برعکس اين همدلي حرکت کند، خواسته يا ناخواسته آب به آسياب دشمن مي ريزد و بدخواهان دنبال همين موارد هستند. مردم شريف خوزستان دين خارق العاده اي بر گردن کشور دارند و در جنگ بيشترين آسيب را ديدند. خورستان بعد از جنگ نيز بيشترين کمک را به توسعه کشور مي کند، ولي به خاطر برخي ناهماهنگي ها از مواهب الهي کمتر برخوردار شده است.