صادرات ۱۱ ميليارد دلار کالا از مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1397/12/15

دبير شوراي عالي مناطق آزاد از صادرات ۱۱ ميليارد دلاري کالا از طريق مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در نيمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش ايبِنا، مرتضي بانک مشاور رييس جمهور در نشست هم انديشي مديران عامل مناطق ويژه اقتصادي کشور، مناطق ويژه اقتصادي را در راس بنگاه هاي اقتصادي کشور دانست و گفت: شما به عنوان رييس بنگاه هاي اقتصادي بايد مدام در جريان مسائل اقتصادي و سياسي کشور باشيد و در جهت دهي، جهت گيري و همچنين سياستگذاري در اين زمينه نقش داشته باشيد.

مشاور رييس جمهور به صادرات ۱۱۰ ميليارد دلاري کالا طي پنج ساله گذشته در مناطق ويژه اقتصادي اشاره کرد و افزود: مناطق ويژه اقتصادي در کشور از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند؛ اين آمار نشان دهنده عملکرد موفق اين مناطق در زمينه توسعه اقتصادي کشور و استفاده مطلوب از ظرفيت ها است.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد با اشاره به ميزان ۴۰ درصدي صادرات کالا از مناطق ويژه اقتصادي گفت: ميزان صادات کالا از مناطق ويژه اقتصادي طي شش ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۱ ميليارد دلار و ميزان شاغلين در اين مناطق حدود ۱۹۰ هزار نفر هستند که در بخش هاي صنعتي و خدماتي فعاليت مي کنند.

وي ادامه داد: وضعيت اقتصادي کشور در شرايط بحراني است؛ به همين منظور نظام جديدي در تبادلات اقتصادي کشور ايجاد شده است. مشاور رييس جمهور تاکيد کرد: بايد به دنبال راه هاي جديد براي ارتباط با سرمايه گذاران و بازرگانان بود.

بانک به ايجاد صندوق حمايت و ضمانت سرمايه گذاران، توليدکنندگان و واحدهاي کسب و کار مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي اشاره کرد و گفت: تاسيس اين صندوق باعث ايجاد ظرفيت هاي جديد اقتصادي شده و ضوابط سهل و وصول تري را براي فعاليت هاي اقتصادي فراهم شده و مشارکت بيشتري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايجاد کرده است.

در ابتداي اين نشست، اکبر افتخاري معاون توليد، صادرات و فناوري دبيرخانه شوراي‌ عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گزارشي از اقدامات اين معاونت و طراحي و استقرار سامانه معاملات اعتباري با عنوان سککوک (سامانه کشوري کسب و کار به کسب و کار)، همچنين تشريح ساز و کار اجرايي پلتفرم و نحوه تعامل فعالان اقتصادي با آن ارائه کرد.