دولت در استفاده از کالابرگ درنگ نکند

تاریخ انتشار : 1397/12/15

عابدي جعفري اظهار داشت: در شرايطي که کشور با جنگ اقتصادي دست به گريبان است بايد هرگونه سوءاستفاده از بيت‌المال و حقوق مردم آشکار شود، چه کسي اجازه اين آشکار شدن را نمي‌دهد؟ چرا ما اين حاشيه امنيت را ايجاد کرده‌ايم که افرادي جرات فساد داشته باشند؟ بايد ديد آنهايي که از سيستم يله دفاع مي‌کنند مشکل‌شان کجاست.

حسن عابدي جعفري در گفت‌وگو با ايلنا در مورد مصوبه اخير مجلس در استفاده از کالابرگ براي توزيع کالاهاي اساسي گفت: کشور در حال حاضر در جنگ اقتصادي است و ويژگي اين شرايط همانند دوران هشت سال جنگ نظامي محدوديت در ورود ارز به کشور است که باعث مي‌شود عرضه و تقاضا در تعادل نباشند، بنابراين دولت بايد تلاش کند تا از طرق گوناگون اساسي‌ترين کالاهاي مورد نياز  مردم را تامين کند.

وي ادامه داد: بنابراين بايد براي کالاهاي اساسي، ضروري و استراتژيک مردم يک سيستم توزيع منظم، دقيق و بدون درز در نظر گرفته شود، اين همانند لوله‌کشي يک خانه است و بايد مطمئن شد که از ابتدا تا انتهاي مسير هيچ درز و شکافي وجود ندارد. پس مهمترين راه تضمين سبد کالا در حوزه‌ي توزيع، کاربست کالابرگ براي اقلام اساسي است و اگر ما واقعيت اقتصاد ايران را بپذيريم در استفاده از آن لحظه‌اي درنگ نخواهيم کرد.

عابدي جعفري تصريح کرد: اگر در اين روند تاخير شود اولا عدالت اجرا نخواهد شد و ثانيا عده‌اي سودجو از اين مسير سوءاستفاده خواهند کرد، از همين روي دولت بايد با اطمينان کامل ‌و قوت قلب اقدام کند و نبايد به دنبال راهکارهاي ديگر باشد. البته به مرور و بهتر شدن شرايط مي‌توان به تدريج کالاها را وارد چرخه اقتصاد رقابتي کرد و کالابرگ را حذف کرد همانطور که در زمان جنگ نيز همين کار صورت گرفت و با فراواني کالاها بدون هيچ مشکلي از سيستم کالابرگ خارج شدند. در مجموع تضمين عدالت، حفظ بيت‌المال و جلوگيري از رانت موکول به استفاده از سيستم توزيع کاملآ منظم است.

اين کارشناس اقتصادي در پاسخ به اين سوال که آيا سيستم کالابرگ فسادزا نيست؟ گفت: امروز که اين سيستم اعمال نمي‌شود آيا فساد و رانت وجود ندارد؟ حالا که فساد ما را خفه کرده است، اتفاقا اين روش مانع فساد است. ما در حال حاضر فساد داريم و عدالت هم نداريم، وقتي کالابرگ مانع فساد و بي‌عدالتي است چرا بايد تعلل کنيم؟ چرا بسياري از مردم ايران از اداره اقتصاد در دوران جنگ راضي هستند؟ بنابراين رعايت عدالت و مبارزه با فساد دو شرط اساسي در اين سيستم منظم توزيع هستند. بايد توجه داشت که ديگر سيستم يله در شرايط کنوني جواب نمي‌دهد و بايد نظمي باشد تا تمام عمليات از مرحله تامين ارز تا مصرف را کاملا شفاف کند.

وي افزود: در شرايطي که کشور با جنگ اقتصادي دست به گريبان است بايد هرگونه سوءاستفاده از بيت‌المال و حقوق مردم آشکار شود، چه کسي اجازه اين آشکار شدن را نمي‌دهد؟ چرا ما اين حاشيه امنيت را ايجاد کرده‌ايم که افرادي جرات فساد داشته باشند؟ بايد ديد آنهايي که از سيستم يله دفاع مي‌کنند مشکل‌شان کجاست.

وزير بازرگاني دوران دفاع مقدس در مورد مزيت استفاده از کالابرگ بر افزايش يارانه نقدي در حمايت از اقشار فرودست جامعه گفت: توزيع کالا از طريق افزايش عرضه باعث کنترل تورم و مانع رشد قيمت‌ها است در حاليکه توزيع نقدي پول عکس اين اثر را دارد و با افزايش تقاضا، تورم را افزايش مي‌دهد. در ضمن هيچ تضميني براي دادن يارانه به مردم وجود ندارد و اگر دولت مشکلي داشته باشد آن را در محل‌هاي ديگر صرف خواهد کرد کمااينکه در طرح هدفمندي يارانه‌ها براساس مصوبه مجلس قرار بود بخشي از درآمد به مردم و بخش ديگر به توليدکنندگان پرداخت شود، حالا پس از چند سال از اجراي آن توليدکنندگان چه بهره‌اي برده‌اند؟ بنابراين در اين روش علاوه بر اينکه پول تخصيصي به دست مردم نمي‌رسد، تورم بالا را نيز تجربه مي‌کنند.

وي خاطرنشان ساخت: استفاده از کالابرگ و تامين معاش مردم موجب تقويت اعتماد عمومي نيز مي‌شود. نبايد فراموش کرد اعتماد مهمترين سرمايه بين دولت و مردم است که اين گونه اقدامات آن را افزايش يا حداقل کاهش نمي‌دهد. در دوران جنگ تحميلي اکثر مسولين کشور پاک بودند، در واقع آمده بودند چيزي بگذارند نه اينکه چيزي ببرند و اين اعتماد مردم به دولت را تقويت کرده بود،

در حال حاضر هم دولت مي‌تواند با جدا کردن دستان ناپاک اين سرمايه را افزايش دهد، اگر اينگونه شود ديگر کسي جرات فساد نخواهد داشت و فضا براي آن تنگ خواهد شد اما  در حال حاضر فضا براي فساد باز است و هزينه‌هاي فساد بسيار کمتر از درآمدهاي آن است.

عابدي جعفري در مقايسه شرايط کنوني با دوران دفاع مقدس گفت: در دوران جنگ مردم بطور فيزيکي مورد اذيت قرار مي‌گرفتند و براي گريز از موشک‌باران به کمپ‌هاي خارج از شهر پناه مي‌بردند و اين مديريت توزيع را مشکل مي‌کرد بعلاوه در آن زمان ابزارهاي الکترونيکي، آمار و اطلاعات امروزي وجود نداشت يعني در شرايط کنوني تمام ابزارهاي مبارزه وجود دارد بجز سرمايه اجتماعي و اعتماد که امتياز آن دوران بود. همچنين مديران شجاع و نهادهاي نظارتي پشتيبان آنها بودند که در حال حاضر مشاهده نمي‌شود.

وي افزود: همانطور که بازسازي اعتماد عمومي يک پروژه جدي است بازسازي اعتماد مسولين و مديران براي اتخاذ تصميم هم يک بازسازي جدي را مي‌طلبد. بنابراين نهادهاي نظارتي بايد کمک کنند تا فضا براي تصميم‌‌هاي شجاعانه مديران فراهم شود نه اينکه دل مديران را خالي کنند، البته نتيجه آن را مي‌توان در ارجاع امور به تصميم سران قوا مشاهده کرد در حالي که مديران رده‌هاي پايين مي‌توانستند آن را اتخاذ کنند.

وزير بازرگاني دفاع مقدس در مورد استفاده از تجارب ايشان در اين شرايط گفت: وقتي انقلاب شد بنده ۲۹ سال داشتم بنابراين تجربه امروز من مربوط به چهل سال انقلاب و نظام است از همين روي جوانمردي ايجاب مي‌کند اين تجربه را خرج انقلاب و نظام کنم، کسي مثل بنده طلب‌کار نظام نيست بلکه احساس بدهکاري نسبت به آن هم دارد.