وزارت صنعت: ذخاير استراتژيک شکر به 500 هزار تن افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1397/12/27

تهران- ايرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با تصميم کارگروه تنظيم بازار براي جلوگيري از افزايش قيمت شکر در ايام پاياني سال، ذخاير استراتژيک اين محصول به 500 هزار تن افزايش يافت.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه تنظيم بازار در گزارشي درباره اقدام هاي اين کارگروه براي تامين شکر مورد نياز بازار اعلام کرد: برپايه آمارهاي رسمي، سالانه افزون بر 2 ميليون و 500 هزار تن شکر در صنوف، صنايع و منازل مصرف مي شود، اما امسال به دلايلي همچون خشکسالي و محدوديت تخصيص آب براي مزارع چغندر و نيشکر و مشکلات خاص ايجاد شده براي کارخانجات نيشکري، توليد اين محصول نسبت به سال 96 با کاهش مواجه بود و همين موضوع مشکلاتي را در تامين شکر مورد نياز کشور به وجود آورد.
از شهريور ماه امسال، شکر خام مشمول ممنوعيت واردات فصلي شد که اين موضوع به همراه کاهش عرضه کارخانجات شکر، افزايش نرخ اين محصول در بازار را در پي داشت.
در ادامه گزارش آمده است: براي بازگرداندن آرامش به بازار شکر و کاهش نرخ آن، موضوع بلافاصله در دستور کار کارگروه تنظيم بازار قرار گرفت و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزي نسبت به افزايش ذخاير استراتژيک به ميزان 500 هزار تن اقدام کند.
براساس تصميم اتخاذ شده افزايش بخشي از ذخاير از محل واردات بوده است.
شکر استحصالي از کارخانجات نيشکري که روانه واحدهاي تصفيه و کارخانجات قند شده و واردات شکر، موجب تعادل مجدد در بازار اين محصول خواهد شد.
به گزارش ايرنا، پيشتر «عليرضا يزداني» مجري طرح چغندرقند و نيشکر کشور با بيان اين که در توليد شکر مورد نياز کشور کمبودي نداريم، گفت: واسطه گران و دلالان عامل اصلي گراني شکر هستند.