سياست‌هاي جديد نظام بانکي در سال ۹۸

تاریخ انتشار : 1398/01/05

رييس کل بانک مرکزي با تشريح برخي برنامه هاي اساسي نظام بانکي در سال ۹۸، از تلاش دولت برايي بهبود شرايط زندگي مردم در سال جديد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، عبدالناصر همتي امروز در يک گفتگوي ويژه نوروزي با تبريک سال نو به مردم و با بيان اينکه طبق مصوبه اخير مجلس، نظام بانکي براي افزايش وام ازدواج تلاش مي کند گفت: برخي فکر مي کنند وقتي مسئول شديم بايد جدي باشيم. تجربه چند دهه من در مسئوليت نشان مي دهد که با اميد مي توان مشکلات را حل کرد.

رييس کل بانک مرکزي اظهارداشت: هر کسي همين امروز هم بيايد و مسئوليت بانک مرکزي را تحويل بگيرد مشکلي نيست. من مديران زيادي در بانک ها و صداوسيما تربيت کردم و من اگر دوباره انتخاب کنم صداوسيما را انتخاب مي کنم.

همتي با اشاره به اينکه مسئولان تلاش مي کنند ولي حجم مشکلات بالا است، ادامه داد: فرزندان ما در مسئوليت ها محدوديت بيشتري دارند و من مجبورم برخي تلفن ها را پاسخ ندهم ولي بچه هاي من تاکنون بانک مرکزي نيامدند. من اگر بخواهم انتقاد کنم مي گويم در طول چند دهه به دليل استفاده هاي نادرست از سيستم بانکي براي تامين طرح هاي ناکارآمد و يا وام دادن به کساني که صلاحيت نداشتند و يا استفاده از مديران کم صلاحيت مشکلاتي ايجاد شد ولي بايد بدانيم که سيستم بانکي ۹۰ درصد تامين مالي کشور را بر عهده دارد و امروز طرح هايي مانند برق، نيروگاه، سد و ... با تامين مالي بانک ها شکل مي گيرد ولي نواقضي هم وجود دارد.

وي درباره حل مشکلات مربوط به وام گيرندگان کلان از نظام بانکي خاطرنشان کرد: خيلي از کساني که وام سنگين گرفتند را برگشت مي دهند ولي برخي حقه باز هستند و نحوه وام گرفتن آنها مشخص است و البته اين مسائل در بانک هايي شکل گرفته که صاحب مشخصي نداشتند و ما اميدواريم در سال ۹۸ براي وصول اين مطالبات به صورت جدي وارد عمل شويم.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: در سال گذشته موسسات غيرمجاز را داشتيم که خيلي براي بانک ها اذيت داشتند و اينها سودهاي بالاي ۳۰ درصد پرداخت مي کردند و برخي از اين موسسات از مردم ملک مي گرفتند و در مقابل گواهي سپرده مي دادند و فرد؛ خانه بدون کاربرد را به بانک ارائه مي کرد و گواهي سپرده مي گرفت. اين موارد واقعا بي سابقه است.

به گفته همتي، اين موارد باعث شد که بانک مرکزي هر اقدامي که خواست انجام دهد اينها نگذارند و از مشکلات بانک مرکزي اين بود که نظارت کافي نکرده ولي حدود ۲۵ هزار ميليارد تومان بانک مرکزي براي جمع کردن اينگونه موسسات هزينه کرد و البته بخشي از اين هزينه با فروش اموال موسسات و تعيين تکليف شعب تامين مي شود.

وي افزود: برنامه داريم بانک هاي ناتراز را نيز بررسي کنيم و اگر لازم باشد مديريت آن را بر عهده مي گيريم و به صورت جدي کنترل و نظارت خواهيم داشت و محيط نظام بانکي بايد سالم شود. من ۱۰ روز سفير شدم ولي هر جايي که حس شود براي مردم کاري مي توان انجام داد وارد مي شوم. در سال ۹۷ مشکل ارز بزرگترين مشکل بود و من در روزي که معرفي شدم ارز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود و بعد ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نيز رسيد ولي بعد از آن با تمهيدات و مصوباتي که داشتيم به سرعت مهار افزايش نرخ ارز اتفاق افتاد و کنترل صورت گرفت و مي توان گفت ثبات نسبي اقتصادي در سال ۹۷ بزرگترين اتفاق بود.

رييس کل بانک مرکزي گفت: در مجلس مي گفتند که دولت از فروش ارز درآمد دارد و من ثابت کردم که سودي وجود ندارد. ممکن است برخي فکر کنند ما اين موارد را دنبال مي کنيم ومن امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر مي کنم. قيمت فعلي ارز واقعي نيست ولي فشار رواني وجود دارد. بخشي از ذخاير ارزي کشور در بانک هاي خارجي است و براي واردات استفاده مي شود و ما بايد در داخل و خارج اسکناس ارز داشته باشيم و دولت در اين زمينه برنامه ريزي انجام مي دهد.

همتي تاکيد کرد: دولت مي گويد خريد و فروش ارز توسط مردم انجام نشود و سرمايه ها در توليد هزينه شود. اگر مردم وارد خريد و فروش ارز نشوند به سرعت نرخ ها کاهش پيدا مي کند و بعد از ثبات ارزي مي توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد. رانت خوارها در کشور زيادند و در تمام مسيرها وارد مي شوند و در هدف ارز ۴۲۰۰ توماني که براي رفاه مردم بود اخلال ايجاد کردند و يا ارز دريافت کردند و کالا وارد نکردند و همچنين با اعمال نفوذ از بانک ها وام گرفتند ولي در سال ۹۸ نظارت و کنترل جدي در بانک ها داريم.

وي بيان داشت: من مي دانم رفاه مردم آسيب ديده و اميدوارم در کوتاه مدت بتوان شرايط را اصلاح کرد. مسئول بانک مرکزي بايد به نحوي صحبت کند که دشمن سوء استفاده نکند ولي برخي براي مردم نگراني ايجاد مي کنند و مسئولان بايد با اميد باشند. من از مردم به خاطر مشکلات غذرخواهي مي کنم و ما بهتر از اين مي توانستيم کار کنيم و صادقانه مي گويم شرايط در کنترل است و اميدوارم با اقدامات و سياست هاي دولت و کمک ساير قوا بتوانيم شرايط بهتري براي زندگي مردم در سال ۹۸ ايجاد کنيم.