عوامل اثرگذار بر رونق توليد از نگاه وزير اقتصاد

تاریخ انتشار : 1398/01/10

وزير اموراقتصادي و دارايي بر نقش بيمه، بانک و گمرک براي «رونق توليد» و تحقق شعار امسال تاکيد کرد و تمديد معافيت مالياتي شرکت هاي بورسي را نيز در اين زمينه موثر دانست.

به گزارش چهارشنبه تارنماي سازمان بورس و اوراق بهادار، فرهاد دژپسند گفت: انتظار مي رود در سال 98 با تقويت بنيان ها و بهبود فضاي کسب و کار توليد در داخل رونق بيشتري پيدا کند که افزايش عرضه را نيز به دنبال داشته باشد و زمينه اي براي افزايش اشتغال فراهم شود.
وي ادامه داد: گمرک ها در تسهيل روند کسب و کار تاثيرگذارند؛ به عنوان مثال با ايجاد تسهيلات براي ورود قطعات يدکي و مواد اوليه و کالاهاي سرمايه اي و صادرات غيرنفتي کمک شاياني به توليد مي کنند.
دژپسند نقش بيمه و بانک را در 'رونق توليد' يادآوري کرد و افزود: اين دو نهاد بايد به شدت فضا را مناسب کنند تا يک فعال اقتصادي با سهولت بيشتري وارد عمل شود و از طريق اخذ تسهيلات از نظام بانکي و ايجاد اطمينان نسبت به بيمه شدن در روند بهبود توليد گام بردارد.
اين مسوول اقدام سريع شرکت هاي بيمه در پرداخت خسارت را از ديگر واجبات سال جديد دانست و گفت: مباحث نظام مالياتي بايد با اصلاح روندها، به تسهيل فرايند کمک کند.
دژپسند ادامه داد: اگر فعال اقتصادي احساس کند موديان مالياتي و خوش حساب از مزايايي برخوردار مي شوند، کمک مي کند تا اين فعاليت ها افزايش يابد.

** درخواست تمديد معافيت مالياتي شرکت هاي بورسي 
وزير اموراقتصادي و دارايي اعلام کرد: در شورايعالي هماهنگي اقتصادي براي معافيت مالياتي شرکت هاي بورسي درخواست تمديد کرده ايم و اميدواريم به تاييد شورا برسد تا به رونق توليد کمک کند.
دژپسند سرمايه گذاري خارجي را از اولويت هاي اين وزارتخانه برشمرد و ابراز اميدواري کرد «امسال بتوانيم با برنامه هاي طراحي شده ميزان سرمايه خارجي بيشتري جذب کنيم و به عنوان امري زير بنايي و محتوايي بهبود فضاي کسب و کار را در پيش داشته باشيم».
به گزارش ايرنا، حمايت از خودکفايي و توانمندسازي همه بخش هاي راهبردي، از بندهاي اقتصاد مقاومتي است.
بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نيز «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند. 
امسال نيز سال «رونق توليد» نام دارد.