فرآيند تاييد صلاحيت مديران موسسات اعتباري کليد خورد

تاریخ انتشار : 1398/02/16

بانک مرکزي اعلام کرد فرآيند تاييد صلاحيت مديران و اعضاي کميته‌هاي ريسک، حسابرسي داخلي و رعايت قوانين و مقررات (تطبيق) موسسات اعتباري بزودي در دستور کار اين بانک قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي «دستورالعمل تاييد صلاحيت و عزل يا هرگونه تغيير مديران و اعضاي کميته‌هاي ريسک، حسابرسي داخلي و رعايت قـوانين و مقـررات (تطبيـق) مؤسسـات اعتبـاري» مصـوب نوزدهمين جلسه کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباري بانـک مرکـزي را ابلاغ کرد. اهم موارد و نکات شايان توجه در دستورالعمل ابلاغي به شرح ذيل است:

تصدي سمت مديران و يا عضويت در کميته‌هاي مؤسسه اعتباري و تمديد دوره مسئوليت آنها منوط به اخذ تاييديه صلاحيت از بانک مرکزي است.

داشتن مدرک مرتبط و حداقل ١٠ سال سابقه کار مرتبط در نظام بانکي براي سمت مـديران و ٥ سـال براي اعضاي کميته‌ها الزامي است. 

مسئوليت احراز صحت و سقم مدارک و مسـتندات ارايـه شـده داوطلـب و کسـب اسـتعلام از مراجـع ذيصلاح بر عهده مؤسسه اعتباري است. 

سابقه کاري و عملکرد گذشته داوطلب در نظام بانکي کشور از حيث موارد مرتبط با نيازهـاي حرفـه‌اي و تخصصي؛ ميزان شناخت و آگاهي داوطلب از مباحث مرتبط با ريسک، حسابرسي داخلي و رعايت قوانين و مقررات حسب مورد و برنامه کاري آتي داوطلـب بـه لحـاظ ارتقـاي شـاخص‌هـاي مربـوط (ريسـک، حسابرسي داخلي و رعايت قوانين و مقررات) در مؤسسه اعتباري از موضوعات حايز اهميت در بررسـي صلاحيت‌ها خواهد بود.

موسسه اعتباري در صورت تصميم به عزل يا هرگونه تغيير مديران موضوع دستورالعمل فوق الـذکر و يا اعضاي کميته‌ها، بايد درخواست کتبي خود را به همراه دلايل و مستندات مرتبط به بانـک مرکزي ارايه کند. 

مدت اعتبار تاييديه صلاحيت حرفه‌اي صادره پنج سال از تاريخ صدور بوده و صـرفاً جهت فعاليت در مؤسسه اعتباري متقاضي معتبر است. پس از اتمام دوره پنج سـاله، معرفـي مجدد مديران و اعضاي کميته‌هاي مؤسسه اعتباري به عنوان داوطلب بلامانع است.

مقتضي است در ترکيب کميته‌هاي هيأت مديره، حداقل يک عضو غيراجرايي هيات مديره حضور داشته باشد.

براساس اعلام بانک مرکزي، فرآيند تاييد صلاحيت افراد پيشنهادي موسسات اعتباري بزودي در دستور کار اين بانک قرار خواهد گرفت و لذا لازم است مکاتبات در خصوص اعضاي کميته‌ها و مديران ريسک، حسابرسي داخلـي و رعايت قوانين و مقررات (تطبيق) با اداره مجوزهاي بانکي بانک مرکزي به عنوان دبيرخانه اين موضوع انجام پذيرد. همچنـين بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي که تاکنون اقدام به معرفي مديران و اعضاي کميته‌ها به اين بانک ننموده‌اند، بايد در اجراي الزامات مقرر در ضوابط ناظر بر حاکميت شرکتي در شبکه بانکي کشور، نسبت به معرفـي مديران و اعضـاي کميته‌هاي مذکور به اين بانک براي سير تشريفات تاييد صلاحيت اقدام نمايند.

اين بانک همچنين اعلام کرده است، با عنايت به طرح برخي از ابهامات و پرسش‌ها از سوي شبکه بانکي کشـور در خصوص مفاد «دستورالعمل الزامات ناظر برحاکميت شرکتي در مؤسسات اعتباري غيردولتي»، به آگاهي ميرساند احکام مربوط به مواد (۱۳)، (۱۴)و (۱۵) دستورالعمل مذکور ناظر بر مديرعامل بانک‌ها و موسسات اعتباري نيز است.