تشکل‌هاي اتاق بازرگاني ۵۰۰ ميليون تومان تسهيلات مي‌گيرند

تاریخ انتشار : 1398/02/22

اعضاي هيات رييسه اتاق ايران دستورالعمل ارائه تسهيلات به تشکل ‌هاي زيرمجموعه اين اتاق را تصويب کردند که براساس آن به تشکل‌هاي متقاضي تا سقف ۵۰۰ ميليون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله پرداخت مي‌شود.

به گزارش ايبِنا از اتاق بازرگاني ايران، نادر سيف، معاون تشکل‌هاي اتاق ايران در مورد وضعيت کنوني تشکل‌ها گفت: يکي از مهم‌ترين دغدغه ‌هاي تشکل ‌ها تا امروز، نداشتن دفتري مستقل براي خودشان بوده است. آنها يا در دفاتر استيجاري فعاليت کرده يا از دفاتر اعضاي خود استفاده مي ‌کنند. خوشبختانه هيات رئيسه به ويژه رئيس اتاق ايران با اشراف به موضوع تلاش کردند اين مساله را به شکل مطلوبي حل ‌و فصل کنند.

وي ادامه داد: اواخر سال قبل مصوبه ‌اي داشتيم مبني بر اينکه بودجه ‌اي در قالب تسهيلات براي خريد دفتر به تشکل‌ ها اعطا شود. با تأکيد رئيس اتاق ايران، هفته گذشته دستورالعمل مربوطه به تصويب رسيد و ابلاغ شد.

سيف با بيان اينکه در چارچوب همين دستورالعمل به تشکل ‌هاي متقاضي تسهيلات داده مي‌شود، سقف آن را ۵۰۰ ميليون تومان عنوان کرد و گفت: اين اقدام هيات رئيسه دستاورد مهمي است که مي‌تواند در بهبود فعاليت تشکل‌ ها اثرگذار باشد. بر اساس اظهارات وي، مبلغ تسهيلات حداکثر پنج ميليارد ريال و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنج سال (۶۰ ماه) خواهد بود. از طرفي امتياز استفاده از تسهيلات هم تنها يک‌ بار است.

سيف به شرايط تشکل‌ هاي متقاضي تسهيلات نيز اشاره کرد و افزود: تشکل متقاضي بايد در اداره ثبت شرکت‌ ها به ثبت رسيده و داراي شناسه ملي و شماره ثبتي باشد. همچنين بايد فاقد ملک بوده و حداقل ۳ سال سابقه ثبت در اتاق ايران داشته باشند. تمامي تکاليف و وظايف قانوني خود را طبق اساسنامه و ضوابط اتاق (با تأييد معاونت تشکل‌ها) انجام داده و بر اساس نتايج آخرين طرح رتبه‌بندي و ارزيابي تشکل‌ها در رتبه  B،A  يا C باشند.

وي تاکيد کرد: درخواست دريافت تسهيلات بايد به طور کتبي با امضاي رئيس تشکل و به استناد مصوبه هيات ‌مديره به همراه مدارک مثبته حسب مورد به معاونت تشکل‌ ها ارسال شود. معاون تشکل‌هاي اتاق ايران در ادامه به ديگر برنامه‌ هاي معاونت تشکل‌ ها در سال ۹۸ اشاره و تصريح کرد: طراحي و تدوين نقشه راه و ساماندهي تشکل‌ ها به گونه ‌اي که اتاق در قالب آن، سياست ‌گذاري‌ هاي حمايتي خود را تدوين و اجرايي کند، برنامه معاونت تشکل‌ ها در سال جاري است.

طبق گفته ‌هاي سيف، امسال موضوع ظرفيت ‌سازي تشکل ‌ها نيز در برنامه کاري اين معاونت قرار دارد. به باور وي، تشکل‌ هاي زيرمجموعه اتاق ايران بايد بتوانند بر اساس ارزيابي ‌ها و رتبه‌ بندي‌ هايي که صورت مي‌گيرد، جايگاه شان را بهبود ببخشند و تأثيرگذاري خود را در سياست ‌گذاري‌ ها افزايش دهند.

وي تأکيد کرد: همچنين پيرو اجراي پروژه ارزيابي تشکل‌ ها در سال ۹۶ و ۹۷، امسال هم موضوع رتبه ‌بندي تشکل ‌ها را تجديد خواهيم کرد. اين‌ گونه مي‌ توانيم تشکل ‌هايي که در اين مدت توانسته‌ اند جايگاه خود را ارتقا دهند، شناسايي کنيم.

معاون تشکل‌هاي اتاق ايران، تدوين ۵۰ سرفصل آموزشي براي تشکل ‌ها را از ديگر اقدامات اين معاونت در سال ۹۸ دانست و تصريح کرد: اين دوره‌ هاي آموزشي در سال جاري، برگزار خواهد شد و بدون شک حمايت‌ هاي مالي و معنوي هيات رئيسه و رئيس اتاق هم ادامه دارد.

سيف همچنين به برگزاري اولين همايش ملي و سراسري تشکل‌ ها که ۲۲ مرداد ماه ۹۷ برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برگزاري اين همايش با استقبال خوبي رو به ‌رو شد، بنابراين قرار است امسال دومين همايش را برگزار کنيم. محورهاي اين همايش هم تبيين نقش و جايگاه تشکل‌ ها در توسعه اقتصادي کشور، تبيين نقش و جايگاه تشکل‌ ها در نظام تشکلي، نقش ‌آفريني آنها در شرايط خاص اقتصادي و تقدير از تشکل ‌هاي برتر، است. وي در ادامه از رونمايي فهرست جديد تشکل‌ هاي زيرمجموعه اتاق ايران طبق قانون بهبود مستمر محيط کسب ‌و کار در همين همايش خبر داد.

  •