شفاف‌سازي پرداخت ارز دولتي

تاریخ انتشار : 1398/02/22

رييس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سناريوي آزادسازي قيمت برخي اقلام افزود: مجلس به دنبال رسيدن يارانه به دست توليدکننده واقعي است.

غلامرضا تاجگردون در گفتگو با ايبِنا با اشاره به عدم موفقيت دولت در سال گذشته در ارايه ارز دولتي، گفت: با فعاليت آزادانه دلالان در اين حوزه حجم قابل توجهي از منابع کشور در قالب ارز دولتي هدر رفت.

نماينده مردم گچساران و باشت در مجلس با تاکيد بر اينکه با وجود ارايه ارز دولتي کالاهاي اساسي گران به دست مردم رسيد، افزود: در سال ٩٨ نيز دولت دوباره رقمي در حدود ١۴ ميليارد دلار ارز دولتي براي تامين کالاهاي اساسي پيش بيني کرده است.

وي با بيان اينکه عده اي در مجلس معتقد به ضرورت تغيير مکانيزم دولت در اين حوزه هستيم، تصريح کرد: دولت معتقد است با همين مکانيزم مي تواند نرخ ها را کنترل کند، البته مجلس نيز زماني را براي اثبات اين موضوع به دولت داده است.

اين نماينده مردم در مجلس دهم با تاکيد بر اينکه به دولت تکليف شده تا روشي را براي کنترل بازار کالاهاي اساسي حتي با توزيع کوپن در پيش بگيرد، گفت: اگر دولت با اين شرايط نتواند قيمت کالاهاي اساسي را کنترل کند بايد منتظر رانت ۵٠ يا ۶٠ هزار ميليارد توماني باشيم.

وي با بيان اينکه با ادامه رويه سال ٩٧ در ارايه ارز دولتي فقط افراد غني مي توانند از يارانه هاي دولتي استفاده کنند، افزود: متاسفانه تورم ارديبهشت ماه به نسبت اسفند سال گذشته نشان دهنده رشد قيمت کالاهاي اساسي است که اين نشان از حضور پُررنگ دلالان در بازار دارد.

اين نماينده مردم در مجلس دهم با تاکيد بز اينکه دولت براي ساماندهي نحوه تخصيص ارز دولتي نگران جو رواني بازار است، تصريح کرد: اگر دولت بخواهد تغيير رويه بدهد به طور حتم سواستفاده کنندگان جو رواني منفي بر بازار حاکم خواهند کرد.

وي ادامه داد: سناريوي ما در وضعيت فعلي آزادسازي قيمت برخي اقلام است تا به اين وسيله يارانه به همه کالاها نرسد يا به عبارتي يارانه به دست توليدکننده واقعي برسد تا نيازي به حمايت از مصرف کننده در اين چرخه نباشد.

رييس کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس يادآور شد: دولت بايد بحث ارز دولتي را در ساختار بودجه تحت عنوان شفاف سازي يارانه اي حل کند.

  •