چين بزرگترين صادرکننده در فروردين

تاریخ انتشار : 1398/02/23

بزرگترين مبدا واردات کالايي ايران در فروردين ماه ۹۸ کشور چين با ارزش واردات ۴۳۴ ميليون دلار بود که حدود ۱۹ درصد واردات کالايي ايران در مدت مذکور از اين کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به واردات کشور در فروردين ماه پرداخته و ۲۵ مبدا عمده واردات کالا به ايران را معرفي کرده است. بر اين اساس در فروردين ماه ۹۸ حدود ۹۲ درصد از واردات کالايي ايران از ۲۵ کشور صورت گرفته است.

بيشترين واردات کالايي ايران در فروردين ماه ۹۸ پس از چين از کشورهاي ترکيه با ۳۴۶ ميليون دلار و امارات با ۳۳۸ ميليون دلار صورت گرفته که به ترتيب حدود ۱۵ درصد و ۱۴ درصد از واردات کالايي ايران را به خود اختصاص داده اند.

به اين ترتيب، ايران در مجموع ۴۸ درصد از واردات خود را از اين سه کشور انجام مي دهد که ضرورت دارد تنوعي در اين فهرست صورت بگيرد. براساس اين آمار از سوي ديگر کشور هند با صادرات ۳۲۳ ميليون دلار و در فاصله اندکي از امارات در جايگاه چهارم کشورهاي صادرکننده به ايران قرار گرفته و رتبه پنجم با فاصله اي نسبتا زياد از آن کشور هلند با ۱۲۹ ميليون دلار است.

۵ کشور بعدي صادرکننده کالا به ايران کشورهاي آلمان با ۱۲۰ ميليون دلار، ايتاليا با ۷۶ ميليون دلار، بريتانيا با ۷۰ ميليون دلار، کره جنوبي با ۶۵ ميليون دلار و روسيه با ۶۲ ميليون دلار هستند.

بعد از ۱۰ کشور نخست اين فهرست، کشورهاي سنگاپور با ۵۱ ميليون دلار، اتريش با ۳۲ ميليون دلار، پاکستان با ۲۹ ميليون دلار، سوئيس با ۲۸ ميليون دلار، تايلند با ۲۴ ميليون دلار، فرانسه با ۱۷ ميليون دلار، تايوان و برزيل هر کدام به ۱۴ ميليون دلار، هنگ کنگ با ۱۲ ميليون دلار و مالزي با ۱۱ ميليون دلار رتبه هاي يازدهم تا بيستم مبادي اول صادراتي به ايران را به خود اختصاص داده اند.

در انتهاي اين جدول نيز ازبکستان ۱۱ ميليون دلار کالا به ايران صادرات داشته و کشورهاي اسپانيا و عمان ۹ ميليون دلار و دانمارک و استراليا هريک ۸ ميليون دلار.