راه اندازي بازار متشکل ارزي در مراحل پاياني

تاریخ انتشار : 1398/02/30

تهران- ايرنا- آماده سازي زيرساخت هاي فناوري اطلاعات براي ارتباط شرکت بازار متشکل ارزي و بانک ها مراحل پاياني را مي گذراند و قرار است اين بازار پس از تکميل اين زيرساخت ها به زودي راه اندازي شود.

پيگيري خبرنگار اقتصادي ايرنا از علل تاخير در راه اندازي بازار متشکل ارزي، آماده نشدن زيرساخت هاي فني براي ارتباط فني بانک ها و «شرکت عمليات بازار متشکل ارزي» بوده است.
براي عملياتي شدن عمليات بازار متشکل ارز، به زيرساخت هاي لازم در بخش فناوري اطلاعات بانک مرکزي، بانک هاي عامل و شرکت بازار متشکل ارز نياز است که مراحل پاياني آماده سازي را طي مي کند.
مراحل ثبت اين شرکت به پايان رسيده و مدارک تحويل داده شده است.
نوسان ها و تلاطم هاي شديد بازار ارز از مهمترين تهديدات پيش روي اقتصاد است که سال گذشته بخش هاي مختلف اقتصادي را دچار چالش کرد.
براي ساماندهي و مقابله با نوسان ها و تلاطم هاي شديد بازار ارز قرار است به زودي بازار متشکل ارزي آغاز به کار کند که با راه اندازي آن، بازيگران بازار ارز ساماندهي شده و دلالان و معاملات کف خيابان به حاشيه رانده شوند.
هم اکنون بازار دبي و سليمانيه عراق به عنوان مراجع مهم تعيين قيمت دلار و ارز در داخل کشور به شمار مي روند که اين موضوع، مديريت بازار ارز در داخل را با مشکلاتي مواجه مي کند، اما قرار است با راه اندازي بازار متشکل، اين بازار به مرجع تعيين قيمت روزانه دلار و ساير ارزها تبديل شود. 

*ويژگي هاي بازار متشکل ارز
قرار است در بازار متشکل ارزي، معاملات اسکناس و نقد انجام شود بر اين اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز مي توانند از طريق صرافي ها براي فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.
بازيگران اصلي بازار متشکل شامل بانک مرکزي، بانک ها و صرافي هاي داراي مجوز هستند. قرار است از طريق اين بازار، بازيگران غير مجاز سر و سامان داده شده و آنها نيز ناچار به اخذ مجوز و فعاليت قانوني شوند.
افراد حقيقي نمي توانند در بازار متشکل ارزي خريد و فروش کنند، اين افراد براي تامين نياز ارزي خود بايد مانند گذشته به صرافي ها مراجعه کنند. فقط بانک ها و صرافي هاي مجاز قادر به اخذ کد و خريد و فروش در اين بازار هستند.
شرکت بازار متشکل ارزي، شرکتي خصوصي به شمار مي رود که نهادهاي خصوصي سهامدار آن به شمار مي روند. بانک مرکزي با وجود اينکه در آن سهامدار نيست، اما بر آن نظارت مي کند.
سهامداران اصلي بازار متشکل، شامل کانون صرافان، کانون بانک هاي دولتي، کانون بانک هاي خصوصي و فرابورس هستند.
قرار است در ابتدا معاملات 2 يا سه نوع ارز اصلي (دلار، يورو و درهم) آغاز شود، اما به تدريج به ساير ارزها تسري يابد.
بازار متشکل ارزي قرار است در ساختمان شماره يک بانک مرکزي در چهار راه استانبول تهران راه اندازي شود.