تشريح بسته ارزي جديد بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1398/02/31

مدير اداره صادرات بانک مرکزي بسته جديد بانک مرکزي را تکميل کننده سياست‌هاي کلي سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش ايبِنا، صمد کريمي در برنامه تيتر امشب شبکه خبر سيما، با بررسي روند تکميل شدن سياست‌هاي ارزي سال گذشته و چگونگي بازگشت ارز به چرخه اقتصادي گفت: از ۲۲ فروردين ۹۷ کليه صادرکنندگان مجاب شدند ارز حاصل از فروش را به چرخه ارزي و اقتصادي کشور برگردانند.

وي افزود: دوم ارديبهشت سال گذشته نحوه بازگشت در هيات دولت تصويب شد و درباره روش‌هاي واردات در مقابل صادرات و چگونگي بازگشت ارز به سامانه نيما تصميم گيري شد. مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: در نهايت بسته جديد چگونگي بازگشت ارزي مصوب شد که در آن دو گروه پتروشيمي و ساير صادرکنندگان و ميزان بازگشت ارز به سامانه نيما مشخص شده است.

کريمي افزود: از اين پس هيچگونه محدوديت قيمتي براي صادرکنندگان در بازار دوم نخواهيم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و نيما انجام مي‌شود و در سامانه نيما (بازار دوم) ثبت خواهد شد.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: معاملات اسکناس هم در بانک‌ها انجام مي‌شود و هم در صرافي‌هاي مجاز که در سامانه نظارت ارز ثبت مي‌شود. وي در بخش ديگري عملکرد پتروشيمي را خوب ارزيابي کرد و گفت: صنعت پتروشيمي تعامل خوبي با بانک مرکزي انجام مي‌دهند.

وي افزود: عمده واردات به کشور توسط بانک مرکزي رصد مي‌شود. کريمي با بيان اينکه چنانچه کالايي بخواهد وارد کشور شود وزارت صمت بايد تاييد کند، افزود: سياست هوشمندانه است و کمک به صادکنندگان قدم برمي دارد. تامين مالي تجارت بهتر است با کشورهاي همسايه صورت گيرد.

کريمي به درستي راهبردي و تصميم گيري در تجارت با همسايگان تاکيد کرد و افزود: اين کار مي‌تواند بر خروج ارز از کشور جلوگيري کند. وي به چگونگي سرمايه گذاري ارزي در بانک مرکزي اشاره کرد و گفت: عملکرد صادرکنندگان به ۱۹ ميليارد دلار رسيده است.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي گفت: بايد با همين منابع ارزي حاصل از فروش محصولات غير نفتي بتوانيم کالاهاي مورد نياز کشور را تامين کنيم. وي به رصد دقيق صادرکنندگان و  صادرات آن‌ها اشاره کرد و گفت: صادرکنندگاني که بيش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نيما عرضه کرده اند تشويق مي‌شوند.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: قرار شده گمرک هم به طور سيستمي آمار خود را به سامانه اطلاع دهد. وي افزود: صادرکنندگاني که صادرات در مقابل واردات انجام مي‌دهند مي‌توانند اطلاعات صادراتي خود را به سامانه جامع تجارت وارد کنند.

کريمي درباره بازار متشکل ارزي و کنترل نرخ ارز گفت: کارگزاران اين بازار صرافي‌ها هستند. وي افزود: نگاه بانک مرکزي به بازار متشکل ارزي شبيه نگاه به يک بانک است که زير نظر بانک مرکزي اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادي مي‌کند.

وي افزود: قبل از شروع اين بازار که قرار است در کل کشور عرضه شود بايد نيازسنجي شود. مدير اداره صادرات بانک مرکزي به علت کاهش ارز در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: از سه ماهه چهارم سال گذشته شرکت‌هايي مانند پتروشيمي توانسته اند ارز بيشتري به بازار عرضه کنند، همچنين کنترل بازار ارز در کاهش قيمت دلار در روزهاي اخير تاثير گذاشته است.