سرمايه گذاري در ارز نکنيد

تاریخ انتشار : 1398/02/31

رييس کل بانک مرکزي، با بيان اينکه مردم نبايد وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند،گفت:ذخاير کافي ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزي هر زماني اراده کند وارد بازار مي‌شود.

به گزارش ايبِنا، عبدالناصر همتي، با بيان اينکه سال ۹۸ حدود ۱۸.۷ ميليارد دلار ارز صادراتي به کشور بازگشته است،گفت: طي دو ماه گذشته نيز روند بازگشت ارز صادراتي به کشور خوب بوده و يک مولفه به نام واردات در برابر صادرات به اين بخش اضافه شده که براين اساس صادرکنندگان مي‌توانند ارز خود را براي وارداتي که ثبت سفارش شده اختصاص دهند.

رئيس کل بانک مرکزي، با اشاره به صدور بخشنامه امروز بانک مرکزي درباره سياست‌هاي ارزي سال ۹۸ اين بانک در برابر صادرکنندگان، افزود: در اين بخشنامه پيش‌بيني شده که پتروشيمي‌ها عمده، صادرکنندگان غيرنفتي هستند، بتوانند حداقل ۶۰ درصد از ارز خود را در سامانه نيما عرضه کنند و مابقي نيز به خود آنها اختصاص يابد، چرا که خودشان به واردات تجهيزات احتياج دارند.

صادرکنندگان بايد حداقل ۵۰ درصد صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کنند

وي ادامه داد: همچنين در بخشنامه امروز بانک مرکزي تأکيد شده که مابقي صادرکنندگان براي اينکه تسهيلات بيشتري در اختيارشان قرار گيرد، بايد حداقل ۵۰ درصد صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کرده و مابقي آن را مي‌توانند به صورت اسکناس وارد کشور يا به صورت واردات در برابر صادرات توسط خود يا ديگران اختصاص دهند و دليل اصرار بانک مرکزي براي عرضه اين ارز در سامانه نيما به اين دليل بوده که اين سامانه منبع تأمين کالاهاي اوليه و اساسي کشور، مواد اوليه کارخانه‌ها، مواد واسطه‌اي و کالاهاي ضروري است.

همتي با اشاره به اينکه به دليل اعمال تحريم‌ها، هزينه‌ معاملاتي و تخفيفاتي برخي صادرکنندگان در خارج از کشور افزايش يافته است، تأکيد کرد: بر اين اساس مصوب شده که هر صادرکننده بر مبناي پايه صادراتي گمرک، ۸۰ درصد ارز را به کشور بازگرداند و ۲۰  درصد مابقي از آن کم مي‌شود که اميدوارم با اين حرکت سال جاري نسبت به سال گذشته شرايط بهتري تجربه شود.

 ارز ۴۰ و ۵۰ هزار توماني در ايران رويايي بيش نبود

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در حال حاضر کشور قله مقاومت را رد کرده و شرايط خوبي را سپري مي‌کند، افزود: تلاش دشمنان شکست خورده اما هنوز فشارها ادامه دارد، البته اين فشارها نمي‌تواند تأثيري در کشور داشته باشد، چرا که دشمنان زماني از ارز ۴۰ و ۵۰ هزار توماني سخن مي‌گفتند، اما اين اظهارات رويايي بيش نبود و طي ماه‌هاي آينده ثبات بيشتري در کشور حاکم شده و آينده خوبي در انتظار اقتصاد ايران است.

وي با اشاره به اينکه اقشار متوسط رو به پايين جامعه تحت فشار هستند، ادامه داد: تمام تلاش دولت اين بوده که فشار تورمي به اين اقشار را کاهش دهد و در اين راستا دنبال راهکارهايي بوده تا از ميزان اين فشارها کاسته شود.

بسياري از نوسانات بازار ارز سياسي است

همتي با تأکيد بر اينکه بسياري از نوسانات بازار ارز سياسي است، تصريح کرد: مردم نبايد وارد اين بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. ظرف اين دو هفته قيمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش يافته است، بنابراين توصيه مي‌شود مردم با توجه به متغيرهاي سياسي تأثيرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

ذخاير کافي ارزي در کشور وجود دارد

وي در گفت‌وگو با خانه ملت افزود:ذخاير کافي ارزي در کشور وجود دارد و بانک مرکزي هر زماني اراده کند وارد بازار مي‌شود، کما اينکه گاهي وارد اين بازار شده و نتيجه را تغيير داده است.

حدود ۶ ميليارد دلار ارز در دو ماه ابتدايي سال جاري براي کالاها تأمين شده است

همتي با بيان اينکه حدود ۶ ميليارد دلار ارز در دو ماه ابتدايي سال جاري براي کالاها تأمين شده است، افزود: حدود ۳ ميليارد دلار از اين ارز به کالاهاي اساسي و دارو اختصاص يافته که اين کالاها اعم از برنج، روغن، نهاده‌هاي دامي، دارو و تجهيزات پزشکي بوده و بانک مرکزي پول آن را پرداخت کرده است.

رئيس کل بانک مرکزي،گفت: بانک مرکزي اين توان را دارد که ظرف دو ماه ۶ ميليارد دلار ارز تأمين کند و اگر صادرکنندگان در اين بخش به دولت کمک کنند مي‌توانيم با سرعت بيشتري دوران تحريم‌ها را پشت سر بگذاريم.