تراز تجاري ايران با اتحاديه اروپا منفي شد

تاریخ انتشار : 1398/03/04

تراز تجاري اتحاديه اروپا با ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به دليل کاهش شديد واردات اين اتحاديه از کشورمان مثبت شده و مازاد تجاري آن به ۰.۸ ميليارد يورو رسيده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به وضعيت تجارت اتحاديه اروپا با ايران و ساير کشورها را بررسي کرده و نوشته است: تراز تجاري اتحاديه اروپا با کشورهاي خارج از منطقه، در فصل نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ معادل منفي ۲۴ ميليارد يورو بوده که کسري آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشديد شده است.

صادرات کالايي اتحاديه اروپا (EU ۲۸) به ساير کشورهاي خارج از اين اتحاديه، در فصل اول سال جاري ميلادي معادل ۴۸۳.۶ ميليارد يورو بوده که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۱. درصد رشد داشته است.

واردات اين اتحاديه از ساير نقاط جهان به جز ۲۸ کشور عضو نيز ۵۰۷.۶ ميليارد يورو بوده که با رشد ۶.۱ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ مواجه شده است. براين اساس تراز تجاري اتحاديه اروپا در مدت زمان مورد بررسي معادل منفي ۲۴ ميليارد يورو بوده که کسري آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشديد شده است.

با اين وجود در مدت زمان مورد گزارش، تجارت اتحاديه اروپا با اعضاي خود با رشد ۳.۹ درصدي نسبت به فصل اول ۲۰۱۸ به ۹۱۴.۳ ميليارد يورو رسيده است.

تجارت اتحاديه اروپا با ايران

تراز تجاري اتحاديه اروپا با ايران در سه ماهه اول ۲۰۱۸ داراي کسري و معادل منفي ۰.۵ ميليارد يورو بوده که به دليل واردات ۲.۹ ميليارد يورويي اتحاديه اروپا (در مقابل ۲.۴ ميليارد يورو صادرات آن به ايران) بوده است.

در فصل نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش شديد واردات اتحاديه اروپا از ايران (کاهش ۹۲.۵ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸) تراز تجاري اين اتحاديه با ايران مثبت شده و مازاد تجاري اتحاديه اروپا با ايران در مدت مذکور به ۰.۸ ميليارد يورو رسيده است. همچنين صادرات اتحاديه اروپا به ايران در اين مدت به ميزان ۵۶ درصد کاهش يافته است.

براساس اين گزارش، واردات بيشتر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش چشمگيري داشته است. کشورهاي ايتاليا، اسپانيا، فرانسه و يونان که در فصل اول ۲۰۱۸ بيشترين واردات را از ايران داشته‌اند، در فصل نخست سال جاري ميلادي، هر کدام بالغ بر ۹۵ درصد واردات خود را کاهش داده اند. در اين مدت بيش از ۴۲ درصد از واردات آلمان از ايران نيز کاهش يافته است.

از سوي ديگر صادرات بيشتر کشورهاي اتحاديه اروپا به ايران نيز در اين مدت کاهش چشمگيري داشته است. کشورهاي آلمان، ايتاليا و فرانسه که بزرگترين صادرکنندگان کالا به ايران در فصل اول سال ۲۰۱۸ بوده اند، در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ ميزان صادرات خود به ايران را بيش از ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

بررسي روند تجارت کالايي ايران و اروپا

در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ و در گروه محصولات غذايي، واردات اتحاديه اروپا از ايران در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۵۳ درصد کاهش نشان مي‌دهد. عامل اصلي اين موضوع کاهش واردات آلمان و اسپانيا به عنوان بزرگترين واردکنندگان مواد غذايي از ايران با رشد منفي ۶۴ درصد (سهم منفي ۲۶ واحد درصدي در کاهش ۵۳ درصدي) و رشد منفي ۳۶ درصد (سهم منفي ۶.۳ واحد درصدي در کاهش ۵۳ درصدي) بوده است.

از سوي ديگر، صادرات اتحاديه اروپا به ايران در گروه مواد و محصولات غذايي حدود ۶۱ درصد افزايش يافته که افزايش صادرات دو کشور آلمان و فرانسه به ترتيب ۵۲ درصد و ۴۴ درصد بيشترين اثر را در افزايش ۶۱ درصدي داشته اند.

کشور آلمان بزرگترين وارد کننده مواد خام به جز سوخت از ايران بوده و ميزان واردات اين کشور در فصل نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش ۲۷ درصدي نسبت به فصل نخست سال ۲۰۱۸ مواجه شده است. اين کاهش به ميزان منفي ۱۵ واحد درصد در کاهش ۲۵ درصدي مجموع واردات اتحاديه اروپا از ايران در اين گروه و در مدت مذکور مشارکت داشته است.

صادرات مواد خام به جز سوخت توسط اتحاديه اروپا به ايران نيز در مدت مذکور ۳۳ درصد کاهش داشته که آلمان به عنوان بزرگترين صادرکننده آن به ايران در ميان ساير اعضاي اتحاديه اروپا ۱۷ درصد کاهش صادرات داشته است (سهم منفي ۷ واحد درصدي در کاهش ۳۳ درصدي).

در گروه سوخت هاي معدني واردات اتحاديه اروپا از ايران در فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۸ کاهش ۱۰۰ درصدي داشته است. در صادرات اين گروه توسط اتحاديه اروپا به ايران نيز کاهش ۴۹ درصدي در مدت مذکور مشاهده شده است.

در گروه محصولات شيميايي، مجموع واردات اتحاديه اروپا از ايران در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۱۸ حدود ۳ درصد کاهش يافته است. در اين ميان کاهش واردات ايتاليا و آلمان (به ترتيب ۷۱ درصد کاهش و ۳۱ درصد کاهش) بيشترين اثر را در کاهش صادرات داشته اند اما کشورهاي مجارستان، يونان و بلژيک در فصل نخست سال ۲۰۱۹ واردات خود را از ايران افزايش داده اند.

صادرات اين گروه کالايي نيز در مدت مذکور ۳۳ درصد کاهش داشته که مهم ترين عامل آن کاهش ۲۹ درصدي صادرات آلمان به ايران بوده است (سهم منفي ۸.۲ واحد درصدي از کاهش ۳۳ درصدي کل صادرات اتحاديه اروپا به ايران).

  •