نشست «آسيب‌شناسي بازار بين بانکي در ايران»

تاریخ انتشار : 1398/03/08

اين نشست با هدف نقد و بررسي مقاله «آسيب‌شناسي بازار بين‌بانکي در ايران» که به قلم حجت‌الاسلام سيد عباس موسويان و سعيد شمسي‌نژاد در شماره ۳۵ فصلنامه پژوهش‌هاي پولي و بانکي منتشر شده است، برگزار مي‌شود.

به گزارش ايبِنا به نقل از پرتال بانکداري اسلامي، بيست و سومين نشست نقد و بررسي پژوهش‌هاي بانکداري و مالي اسلامي با موضوع «آسيب‌شناسي بازار بين بانکي در ايران» با هدف نقد و بررسي مقاله «آسيب‌شناسي بازار بين‌بانکي در ايران» که به قلم دکتر سعيد شمسي‌نژاد و حجت‌الاسلام دکتر سيد عباس موسويان در شماره ۳۵ فصلنامه پژوهش‌هاي پولي و بانکي منتشر شده است، در پژوهشکده پولي و بانکي برگزار مي‌شود.

در ابتداي اين نشست، مقاله مذکور توسط نويسندگان ارايه مي‌شود و سپس ابعاد مختلف موضوع توسط نويسندگان مقاله و ناقدين مدعو حجت‌الاسلام دکتر سيد هادي عربي (رييس دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه قم)، محمدرضا حاجيان (معاون مطالعات اقتصادي و بانکي بانک پاسارگارد) و حسين بازمحمدي (مشاور بانک مرکزي) مورد تحليل و بررسي قرار خواهد گرفت.

خلاصه بحث:

«بازار بين‌بانکي به عنوان تامين‌کننده کوتاه‌مدت منابع مالي، نقش بسيار مهمي در بازار پول کشورها دارد. در کشور ما نيز با گذشت چندين سال از زمان تاسيس بازار بين‌بانکي ريالي، اين نهاد تاکنون نتوانسته است به طور کامل به اهداف خود دست يابد. سوال اصلي اين تحقيق آن است که اصلي ترين عوامل آسيب‌زا در بازار بين‌بانکي ايران چيست و چگونه مي‌توان آنها را مديريت کرد؟ اين مقاله تلاش دارد تا با آسيب‌شناسي عملکرد بازار بين‌بانکي کشور از زمان تاسيس تاکنون، به ارائه راهکارهاي اصلاحي بپردازد. يافته‌هاي تحقيق بيانگر آن است که در اين بازار، ۵ عامل به عنوان مهم ترين عوامل آسيب‌زا قابل شناسايي هستند که عبارت‌اند از: نبود نظام رتبه‌بندي و مديريت ريسک، فقدان سامانه جامع مبادلات الکترونيکي بين‌بانکي، عدم تنوع در ابزارهاي پولي و مالي کوتاه‌مدت، عدم شفافيت در نرخ هاي بازار و فقدان ساختار مناسب تشکيلاتي. با شناخت عوامل آسيب‌زا مي‌توان به طراحي ساختار جديد بازار بين‌بانکي در جهت افزايش کارايي آن اقدام کرد»

يادآور مي‌شود حضور در اين جلسه براي کليه افراد رايگان بوده و ثبت‌نام قبلي الزاميست. علاقمندان مي‌توانند جهت دريافت اطلاعات بيشتر و ثبت‌نام با شماره‌هاي ۸۸۶۵۷۳۹۵ و ۸۸۶۵۷۳۹۷ تماس حاصل فرمايند.

زمانبرگزاري اين نشست، ۲۹ خرداد ۱۳۹۸؛ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل پژوهشکده پولي و بانکي به نشاني: ميدان آرژانتين، ابتداي بزرگراه آفريقا، پلاک ۱۰، پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي ج. ا.ا. خواهد بود.

متقاضيان براي دريافت اطلاعات بيشتر به سايت پرتال بانکداري اسلامي مراجعه کنند.