پشتيباني سيستم بانکي از طرح ملي مسکن

تاریخ انتشار : 1398/03/20

به گزارش ايبِنا به نقل از خانه ملت، عبدالناصر همتي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در خصوص عملکرد بانک مرکزي براي رونق مسکن گفت: مسکن يکي از مهم ترين بخش‌هاي توليد کشور است و با توجه به تاکيد بر رونق توليد در سال جاري و ارتباط مسکن با ساير صنايع و ميزان اشتغال، بانک مرکزي توجه ويژه‌اي به اين بخش دارد.

رييس کل بانک مرکزي افزود: با برنامه‌هاي دولت براي رونق توليد در سال ۹۸ و پشتيباني مالي سيستم بانکي، شاهد رونق مسکن در سال جاري هستيم. وي اظهار داشت: اعتباراتي که سيستم بانکي براي ساخت مسکن در سال ۹۷ اختصاص داد، نسبت به سال ۹۶ افزايش ۱۰۰ درصدي داشت، در واقع مجموعه اعتبارات مربوط به ساخت و ساز مسکن در سال ۹۶ در حدود ۵۶ هزار ميليارد تومان بود که اين رقم در سال ۹۷ به ۱۰۳ هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرد.

همتي با بيان اينکه صنعت ساخت و ساز قدرت جذب منابع مالي زيادي دارد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۳.۵ درصد از اعتبارات در بخش مسکن هزينه شد که امسال اين رقم به ۲۰ درصد افزايش مي‌يابد.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: قيمت مسکن مانند ساير کالاها و دارايي هاي جامعه، تحت تاثير قيمت‌هاي نسبي قرار گرفته است، در نتيجه تنها علت افزايش قيمت مسکن افزايش تقاضا و کاهش عرضه نيست. البته بايد ميزان عرضه افزايش يابد تا بازار به تعادل برسد.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم، با اشاره به دلايل افزايش قيمت مسکن تصريح کرد: افزايش قيمت مسکن به دليل قيمت‌هاي نسبي و تمايل مردم به خريد مسکن و حفظ ارزش دارايي‌ها بود، با سياست هاي اخذ شده براي تثبيت اقتصادي و با اجرايي کردن طرح ملي مسکن و پشتيباني سيستم بانکي شاهد کنترل قيمت مسکن در سال ۹۸ هستيم.

وي گفت: اواخر سال گذشته شوراي پول و اعتبار وام ساخت مسکن را افزايش داد، اين وام قابليت تبديل شدن به وام خريد را نيز داراست، بدين معنا که فردي که اين تسهيلات را دريافت مي‌کند، مي‌تواند آن را به خريدار منتقل کند. اين سياست ابلاغ شده است.

همتي با بيان اينکه وزارت راه و شهرسازي براي توليد ۴۰۰ هزار واحد مسکوني برنامه ريزي کرده است، توضيح داد: بانک مسکن به تنهايي نمي تواند از توليد مسکن حمايت کند. اقدامات لازم براي تعيين سهم هر يک از بانک‌ها براي پشتيباني از طرح ملي مسکن، آغاز شده است.

رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه سقف تسهيلات وام مسکن در گذشته براي زوجين ۱۰۰ ميليون تومان بود که اين رقم در حال حاضر به ۱۶۰ ميليون تومان در شهرهايي مانند تهران افزايش يافته، تاکيد کرد: سقف وام ساخت مسکن ۶۰ درصد افزايش پيدا کرده که با پيگيري مجلس و دولت شاهد اتفاقات مهمي در سال ۹۸ در بخش مسکن خواهيم بود.

  •