اينستکس به‌زودي عملياتي مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/03/21

به گزارش ايبِنا به نقل از کرونيکل، هايکو ماسِ وزير امور خارجه آلمان که ديدارهايي با رييس‌جمهور و وزير امورخارجه ايران داشت تاکيد کرده است که سيستم پرداخت مالي اروپا که باهدف دور زدن تحريم‌هاي آمريکا طراحي شده است به‌زودي آماده استفاده خواهد شد.

ماس پيشتر گفته بود که اين سيستم مالي موسوم به «اينستکس» پس از ماه‌ها کار فشرده آماده عملياتي شدن است. وي گفت: اين يک ابزار از نوع جديد است، پس عملياتي کردن آن کار چندان آساني نيست چون راه‌اندازي يک سيستم پرداخت کاملا جديد کار پيچيده‌اي است.

به گفته اين مقام ارشد اروپايي، اکنون همه نيازهاي رسمي عملياتي شدن اين پروژه آماده است و به‌زودي در آينده نزديک به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مقام‌هاي اروپايي درتلاشند باوجود خروج يکجانبه دولت ترامپ از توافق برجام، اين توافق را زنده نگه‌دارند. ايران در اين مدت انتقادهايي را از ميزان جديت اروپا در حفظ و نگهداري از توافق برجام مطرح کرده‌است.

وزير امور خارجه آمريکا نيز که دولتش اخيرا تهديد کرده بود کانال مبادلات مالي ايران و اروپا را هدف تحريم قرار خواهد داد، چندي پيش در تازه‌ترين اظهارات خود در آلمان موضع نرم‌تري اتخاذ کرد.