دلايل تشکيل بازار متشکل ارزي

تاریخ انتشار : 1398/03/27

به گزارش ايبِنا، تيمور رحماني عضو هيات علمي دانشگاه تهران شب گذشته و در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره تشکيل بازار متشکل معاملات ارز اظهار داشت: کنترل تورم، ابزار دراز مدت کنترل ارز است و اگر کشوري نتواند نرخ تورم را به طور پايدار کنترل کند، نمي تواند نرخ ارز را هم به طور پايدار کنترل کند.

وي ادامه داد: بانک مرکزي در برخي موارد مانند مقابله با آثار تحريم ها مجبور است اقدامات کوتاه مدتي را انجام دهد، اما واگذار کردن نرخ ارز به بازار در شرايطي که حمله هاي سفته بازانه اي وجود دارد و با توجه به انعکاساتي که نرخ ارز بر ساير متغيرهاي اقتصاد کلان دارد بهتر است کنترل شود. اين کارشناس مسائل پولي و بانکي بر لزوم تدوين راهکارهايي براي محدود شدن تقاضاي ارز تاکيد کرد.

رحماني گفت: با تشکيل بازار متشکل ارزي، عوامل بنياني نرخ ارز تغيير نمي کند و بانک مرکزي با اين کار مي خواهد در اين بازار شفافيت ايجاد کند. وي تاکيد کرد: بي ثباتي نرخ ارز، خوب نيست، اما ثبات نرخ هم بايد مبتني بر عوامل بنياني باشد.

بازار باز سياست‌گذاري پولي را سامان مي دهد

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه سران قوا اجازه عمليات بازار باز را به بانک مرکزي داده اند، افزود: دستورالعمل انجام کار در دست تدوين است و بر اساس آن دولت بخشي از بدهي هاي خود به بانک ها را مي تواند به اوراق تبديل کند. بستر خريد و فروش اين اوراق هم بايد در بورس فراهم شود.

رحماني ادامه داد: عمليات بازار باز، بخش سياست گذاري پولي را سر و سامان مي دهد و قرار نيست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکي را حل کند و اين موضوع نياز به اقدامات جداگانه بانک مرکزي دارد.

وي اضافه کرد: نبايد اجازه ناترازي به اقتصاد دهيم و با اين کار مي توانيم تورم را کنترل کنيم. رحماني گفت: بيشتر اقداماتي که مقدمه اجراي عمليات بازار باز است پيشرفت خوبي داشته است و بانک مرکزي به شدت پيگير اجراي آن است.

بازار متشکل بدنبال تعيين نرخ ارز در تهران

مجيد شاکري؛ کارشناس مسائل اقتصادي نيز در اين برنامه گفت: بازار متشکل ارزي، سياست گذار نرخ ارز است. وي با اشاره به سياست هاي متفاوت بانک مرکزي در بازار ارز گفت: اصرار براي کاهش نرخ ارز با تزريق آن به بازار، انکار بازار آزاد و پذيرش بازار آزاد، ورود بانک مرکزي و کنترل نرخ ارز از جمله اين سياست ها در دو سال اخير بود.

شاکري با اشاره به تفاوت هاي بازار متشکل ارزي با بازارهاي نيما و سنا گفت: اينکه محل تعيين نرخ ارز در دبي باشد، بسيار بد است و بازار متشکل ارزي مي خواهد اين موضوع را تغيير دهد و نرخ ها در تهران تعيين شود.

وي همچنين با اشاره به ديدگاه هاي مختلف اقتصاددانان نسبت به اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني به برخي کالاها افزود: تا آبان ۹۷ اين کار تقريبا موفقيت آميز بوده اما اين روش در اوج موفقيت خود هم شکست خورده بود زيرا نمي توانيم براي همه کالاها يک دستور بنويسم.

اين تحليل گر اقتصادي اضافه کرد: ارزهايي که بنا بر مبدا صادراتي، امکان تخصيص موفق ۴ هزار و ۲۰۰ توماني به آن وجود ندارد بايد در قالب نيمايي وارد شود و تفاوت آن را در قالب کارت رفاه به افراد بيشتري واگذار کنيم.

شاکري گفت: صراف ها بازيگران اصلي بازار متشکل ارزي هستند و سامانه نيما سامانه ثبت معاملات حواله است و نرخي در آن کشف نمي شود. وي افزود: در طول زمان به علت فشارهايي که از دبي به صرافان ايراني وارد شد، دبي از جايگاه اصلي ترين انباره اسکناس، نزول کرده و از جاهاي مختلفي اسکناس وارد ايران مي شود. همچنين در طول تابستان ۹۷ به دلايل مختلف، انبارهاي مهم اسکناس در داخل ايران تشکيل شده است.

وي با بيان اينکه بازار متشکل ارزي نياز به زمان دارد تا به عمق و کارايي لازم برسد، اضافه کرد: زيرساخت فني بازار متشکل ارزي، آماده و آزمايش و فراخوان براي نام نويسي صرافان هم انجام شده است.