جزييات مذاکرات با رييس اينستکس

تاریخ انتشار : 1398/03/28

فريال مستوفي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره مذاکراتي که با «پِر فيشر» رييس ساز و کار تسهيل تجارت با ايران (اينستکس) در سفر وي به تهران داشته است، گفت: آقاي فيشر به همراه وزير امور خارجه آلمان به تهران سفر کرده بود و در جريان اين سفر، دو مرتبه با وي ديدار کرديم.

وي افزود: هدفي که در گفتگوها با رييس اينستکس دنبال مي کردم اين بود که آمريکايي ها به صراحت اعلام کرده اند که اقلام بشردوستانه و غذا و دارو تحريم نيست و در اينجا بايد بانکي از سوي آنها معرفي شود تا معاملات از طريق آن با ايران انجام شود.

رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران خاطرنشان کرد: در حالي که آمريکايي هاي مي گويند غذا و دارو تحريم نيست، اما در عمل به دليل محدوديت هايي که در نقل و انتقال پول داريم، هيچ بانکي ريسک نقل و انتقال را نمي پذيرد.

مستوفي دليل ترس بانک هاي بين المللي از همکاري با ايران را جرايمي که در گذشته پرداخت کرده اند، عنوان کرد و اظهار داشت: بانک هاي بين المللي در هر قراردادي که نام ايران در آن باشد، وارد نمي شوند و بايد «اوفک» مجوزي را در اين خصوص براي همکاري ها صادر کند.

وي توضيح داد: تجربه نشان داده که اگر بخواهيم درباره تمامي مسائل به طور کلي توافق کنيم، به نتيجه نخواهيم رسيد اما اگر بخواهيم روي يک موضوع مشخص توافق کنيم، زودتر به نتيجه خواهيم رسيد.

رييس کميسيون سرمايه گذاري اتاق بازرگاني ايران گفت: هم دولت ايران و هم دولت هاي اروپايي بايد بر روي آمريکا در زمينه واردات اقلام بشردوستانه فشار بگذارند تا آنها به بانکي براي همکاري با ايران مجوز دهند.

وي تصريح کرد: نکته ديگري که در مذاکرات با «پر فيشر» بر آن تاکيد کردم اين بود که حتما بايد يکي از کشورهاي اروپايي نيز مجوز واردات ۳.۵ تا ۴ ميليارد دلاري نفت از ايران داشته باشد تا از محل آن، هزينه واردات اقلام بشردوستانه طي سال تامين شود.

رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران اظهار داشت: آمريکايي ها بايد يکي از کشورها را از تحريم خريد نفت ايران مستثني کرده و از سوي ديگر بانکي را براي انجام تبادلات بانکي با ايران در خصوص واردات اقلام بشردوستانه معرفي کنند که آن بانک نگراني از بابت معامله با ايران نداشته باشد.