ضرورت پياده‌سازي سيستم خزانه‌داري مدرن در نظام بانکي ايران

تاریخ انتشار : 1398/04/03

به گزارش خبرنگار ايبِنا، علي ديواندري در سمينار آموزشي مديران مالي و خزانه داري بانک‌ها، گفت: امروز مديريت نقدينگي در بانک‌هاي کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است. مديريت ريسک نقدينگي و استفاده مناسب از وجوه در اختيار مي‌تواند منجر به کاهش هزينه‌هاي مالي و افزايش درآمد بانک‌ها شود.

وي افزود: در اين شرايط خاص تحقق اين اهداف مالي در گرو پياده سازي سيستم‌هاي مدرن و روزآمد در بخش خزانه‌داري بانک‌هاي کشور است. زيرا سيستم‌هاي قديمي خزانه‌داري که مبتني بر جابجايي و توزيع اسکناس داخل شعب بود اکنون جوابگوي نيازهاي رو به رشد تحولات پولي و مالي بازار نيست. سيستم‌هاي امروزين خزانه‌داري در مديريت نقدينگي و کاهش ريسک آن بسيار فعال و حرفه‌اي عمل مي‌کنند.

رييس پژوهشکده پولي و بانکي، ادامه داد: تحول بنيادين در کارکردها و نقش‌هاي ادارات خزانه داري به تحول و روزآمدي در بخش مالي بانک‌ها وابستگي پيدا کرده است. وقت آن رسيده که جايگاه قديمي و سنتي بخش‌هاي مالي از ثبت کننده اطلاعات تراکنش‌ها و تهيه صورت‌هاي مالي و ساير گزارش‌ها به شريک تجاري بانک‌ها ارتقا يابد.

ديواندري در ادامه اظهار داشت: در سيستم جديد بانکداري انتظار مي‌رود بخش مالي هدايت کننده و جريان ساز کسب و کار باشد و به تبع آن ادارات خزانه‌داري مي‌توانند نقش‌هاي وسيع تر از گذشته به عهده بگيرند و در جهت توسعه و تحول حرکت کنند.