جزييات معاملات ۱۰ ارز در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/04/03

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي آمارهاي سامانه نيما از ابتداي تاسيس تا ۱۳ خرداد سال جاري، حاکي از آن است که يوان چين بيشترين سهم را در معاملات خريد ارز بابت واردات داشته است. همچنين يورو و درهم امارات ديگر ارزهاي پُرمتقاضي براي واردات کالا بوده‌اند. سهم دلار از خريد ارز بابت واردات در سامانه نيما حدود ۲۸ ميليون يورو و معادل تنها ۰.۲ درصد ارزهاي خريداري شده در اين سامانه بوده است.

همچنين بررسي سهم ارزها در معاملات فروش ارز صادراتي و بانک مرکزي در سامانه نيما نشان مي‌دهد که بيشترين ارز عرضه شده در اين سامانه درهم امارات با سهم ۲۸.۱۱ درصدي بوده است. يوان چين دومين ارز پُرفروش در اين سامانه است که سهم ۲۶.۳۲ درصدي را به خود اختصاص داده است. يورو نيز سهمي معادل ۲۶.۲۷ درصد از فروش ارز در سامانه نيما داشته و سومين ارز از نظر عرضه در اين سامانه به شمار مي‌رود.

بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، وون کره جنوبي، لير ترکيه، روپيه هند، و روبل روسيه ديگر ارزهاي پُرفروش در سامانه بوده است. همچنين سهم دلار آمريکا از معاملات فروش ارز در اين سامانه حدود ۱۰.۱۵ درصد و معادل ۱۷۸۰ ميليون يورو بوده است. بر اين اساس دلار سهمي ۰.۲ درصدي از خريد ارز بابت واردات و ۱۰.۱۵ درصدي از فروش ارز صادراتي در سامانه نيما داشته است.

  •