بازار متشکل ارزي آغاز به کار کرد

تاریخ انتشار : 1398/04/09

کوروش پرويزيان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره ساز و کار بازار متشکل ارزي و نقش بانک‌ها در اين بازار اظهار داشت: بانک مرکزي به دنبال اين است که با ايجاد ساختار و شبکه‌اي مستقل با حضور بانک‌ها و صرافي‌ها به شفاف سازي عمليات در بازار ارز کمک کند.  

وي افزود: با توجه به اينکه رانت‌هايي در حوزه ارز مطرح است و مسائلي را ايجاد کرده، اين ساختار مي‌تواند به شفاف سازي ساختار کمک و بازار را قابل پيش بيني کند.

پرويزيان از آغاز به کار بازار متشکل ارزي خبر داد و گفت: شرکت مورد نظر به ثبت رسيده است و تفاهمنامه‌ها با بانک‌ها براي آغاز به کار بازار متشکل ارزي در حال انجام است و اقدامات مقدماتي براي شروع به کار اين بازار در جريان است.  

وي با بيان اينکه بانک‌ها هم در اين ساختار حضور دارند، اظهار داشت : بانک مرکزي در حوزه ارز چه در بخش خريد و فروش، چه توزيع و تخصيص ارز  و تعهدات ارزي، نقش و مسئوليت اصلي را بر عهده دارد.

رييس کانون بانک‌ها و موسسات  اعتباري خصوصي تاکيد کرد: بانک مرکزي صاحب صرافي نيست اما از طريق صرافي‌ها و بانک‌ها عمليات ارزي را انجام مي‌دهند و در بازار متشکل ارزي، بانک مسئوليت انجام فعاليت‌هاي تخصصي خود را بر عهده دارد.

پرويزيان در پاسخ به اين سوال که آيا بانک‌ها در تامين ارز نقشي خواهند داشت، گفت: در حال حاضر بانک‌ها حواله‌هاي ارزي، ال سي ارزي، تسهيل فعاليت‌هاي مربوط به واردات و صادرات کشور و... را انجام مي‌دهند و ارز مورد نياز از طريق بانک مرکزي و اعتباراتي که بين کارگزاري بانک‌ها تامين مي‌شود، به دست مي‌آيد.

رييس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي با تاکيد بر اينکه بازار متشکل ارزي در مراحل اوليه براي خريد و فروش نقدي ارز است و تامين نيازهاي ارزي ضروري کشور است، ادامه داد: در ابتدا وظيفه و ماموريت اين بازار شفاف سازي در بازار است و اگر امکان آن ايجاد شود،‌ اهداف بعدي دولت را محقق مي‌کند.     

وي در پاسخ به اين سوال که احتمال حذف ارز نيمايي با شروع به کار بازار متشکل ارزي وجود دارد، گفت:بانک مرکزي قصد حذف ارز نيمايي را ندارد.