چالش ضمانت نامه هاي بانکي

تاریخ انتشار : 1398/04/09

محمد لاهوتي در گفت و گو با خبرنگار ايبِنا درباره آغاز دور جديدي از واگذاري پروژه هاي فني و مهندسي در عراق گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي ايران يکي از نقاط قوت کشور است که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته ناديده گرفته شده يا نسبت به آن کم توجهي شده است.

وي با بيان اينکه زماني صادرات خدمات فني و مهندسي ايران به ۴ تا ۵ ميليارد دلار در سال رسيده بود، اظهار داشت: در حالي که با ارائه مشوق هاي صادراتي توسط دولت، صادرات اين بخش رو به افزايش بود اما متاسفانه اين مشوق ها قطع شد و امروز شاهد هستيم که با وجود ظرفيت بسيار بالا اما صادرات ما در اين بخش به کمتر از ۲ ميليارد و حدود ۱.۵ ميليارد دلار رسيده است.

رئيس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: با توجه به اينکه عراق در کنار ايران قرار دارد و سوريه نيز به عنوان يک بازار جديد در زمينه صادرات خدمات فني و مهندسي در نظر گرفته مي شود، ضرورت دارد تا به اين بخش توجه ويژه اي شود.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني يکي از معضلات جدي در بازار عراق را صدور ضمانت نامه هاي بانکي عنوان کرد و گفت: حضور دفاتر صندوق ضمانت صادرات و صدور ضمانت نامه هاي ديناري مي تواند به حضور شرکت هاي ايراني در عراق کمک کند. لازمه اين کار نيز همکاري و تفاهم بين صندوق ضمانت صادرات ايران با بانک ها و وزارت صنعت عراق و سوريه است.

رئيس کنفدراسيون صادرات خواستار توجه ويژه به ارائه مشوق هاي صادراتي به شرکت هاي صادرکننده خدمات فني و مهندسي شد و گفت: در بازار عراق و سوريه، شرکت هاي ترکيه، رقيبي جدي براي شرکت هاي ايراني هستند.

وي به مستثني شدن عراق، هند و افغانستان از برخي از تحريم هاي آمريکا اشاره کرد و اظهار داشت: سواحل مکران و بندر چابهار از تحريم هاي آمريکا مستثني شده اند و هندي ها نيز در آنجا فعال هستند. لازم است تا ما نيز به اين بازارها که فشار کمتري بر روي آنها قرار دارد، متمرکز شويم.

لاهوتي تصريح کرد: بايد براي ايجاد زيرساخت ها و تسهيل در شرايط تجاري کشور اعم از تسهيل در بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنين ضمانت نامه هاي بانکي تلاش کنيم.