واکنش دوباره بانک مرکزي به تخلف يک صرافي در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/04/11

به گزارش خبرنگار مهر، صمد کريمي در جلسه امشب (دوشنبه ۱۰ تيرماه) شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي با اشاره به اتفاق اخيري در يکي از صرافي‌ها مبني بر تخلف در سامانه نيما که در گزارش اختصاصي خبرگزاري مهر تحت عنوان «جزئيات تخلف چندصد ميلياردي صرافان در سامانه نيما» مطرح شده بود، گفت: نبايد سامانه‌اي را که ۱۸ ميليارد دلار در آن انتقال مالي انجام شده است را با يک اتفاق قضاوت کرد چرا که بانک مرکزي از همان ابتدا به صادر کنندگان و وارد کنندگان اعلام کرده تا اگر به کارگزار اعتماد ندارند به او ريال نداده و به حسابش قبل از دريافت ارز، واريز نداشته باشند.

مدير اداره صادرات بانک مرکزي افزود: در واقع هشدار بانک مرکزي به خريداران ارز از سامانه نيما اين بوده که ابتدا ارز را در حساب خود رؤيت کنيد و سپس ريال آن را پرداخت نمائيد. بنابراين سامانه نيما تاکنون هم توانسته کارکرد مناسب خود را داشته باشد.

وي تصريح کرد: رفتار بانک مرکزي کاملاً کمک کننده به صادرکنندگان بوده و از ابتداي ارديبهشت ماه صادر کنندگان مي‌توانند ارز خود را بدون سيستم بانکي و مراجعه به صرافي‌ها به صورت مستقيم به وارد کنندگان واگذار نمايند. اين در شرايطي است که صادر کننده نيز بايد همکاري لازم را در بازگشت ارز صادراتي خود داشته باشد تا تأمين نيازهاي ارزي به خوبي صورت گيرد.

کريمي با تاکيد بر اينکه بانک مرکزي از شرايط و ضوابطي که براي بازگشت ارز حاصل از صادرات در بخشنامه اخير خود مقرر کرده کوتاه نخواهد آمد، خاطرنشان کرد: اين بخشنامه بايد برقرار باشد و اعداد تعيين شده را نمي‌توان حذف کرد.

وي در خصوص تغييرات مورد درخواست بخش خصوصي از جمله حذف حدود تعيين شده براي بازگشت ارز صادراتي گفت: بانک مرکزي با اين موضوع مخالف است و البته صادر کنندگاني نيز متقاضي ارائه ارز بيشتر از حدود تعيين شده در سامانه نيما بودند که مجوز آن ارائه شده است اما با توجه به اينکه بايد نيازهاي وارداتي کشور را تأمين کنيم نمي‌توان ضرايب را تغيير داد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي به بيان آماري در خصوص ميزان بازگشت ارز در سامانه نيما پرداخت و تصريح کرد: از ابتداي راه اندازي سامانه نيما ۱۸ ميليارد يورو نقل و انتقالات مالي انجام شده که اين رقم از ابتداي امسال تاکنون ۵ ميليارد يورو بوده است. بنابراين سامانه نيما به بانک مرکزي اين قدرت را داده تا منابع ارزي کشور را رصد و نيازهاي ارزي کشور را هم پوشش دهد.

وي اظهار داشت: از ابتداي امسال تاکنون فقط شرکت‌هاي کوچک و متوسط يک ميليارد دلار در سامانه نيما عرضه کرده اند.

کريمي در پايان باز هم مخالفت بانک مرکزي مبني بر صادرات ريالي به عراق و افغانستان را اعلام و تاکيد کرد: بانک مرکزي الگوهاي مختلف را بررسي کرده و با پيشنهادات مطرح شده در خصوص پذيرش صادرات ريالي به اين دو کشور مخالف است چرا که هيچيک از تجار خارجي نمي‌توانند ريال توليد کنند.

وي اظهار داشت: صرافان افغانستاني خود اعلام مي‌کنند که تجار ايراني هستند که به دنبال مبادلات ريالي بوده اند و اين در شرايطي است که عمده تجارت در منطقه با کشورهاي همسايه است و تنها با پاکستان به صورت رسمي ۱.۵ ميليارد دلار و به صورت غير رسمي ۳.۵ ميليارد دلار تجارت داريم در حالي که منابع بانک اجازه صادرات ريالي را نمي‌دهد.