موضع شفاف ايران در زمينه اينستکس

تاریخ انتشار : 1398/04/12

محمد دهقان دهنوي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اقدام جديد اروپا در زمينه اينستکس و برنامه وزارت امور اقتصادي و دارايي در اين زمينه، اظهار داشت: موضوع اينستکس مشخص است زيرا در بحث برجام به دليل بدعهدي آمريکا و خروج از اين معاهده عملا منافعي که در برجام براي ايران پيش بيني شده بود تحت الشعاع قرار گرفت و با شيطنت‌ها و محدوديت‌هاي ايجاد شده به دليل تحريم‌ها اين شرايط تشديد شد.

معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي، افزود: موضع و صحبت کشور ما در اين خصوص مشخص و شفاف است و بايد طرف‌هاي ديگر برجام اين نقص را جبران کنند. جبران اين نقص براساس برجام است و هرگاه اينستکس توانست شرايطي که در برجام براي سهولت تجارت بين المللي کشور، صادرات و واردات، تامين مالي، انتقال ارز و ... را پيش بيني شده بود، تامين کند مي تواند مدعي جبران اين بدعهدي‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، اينستکس يا سامانه حمايت از مبادلات تجاري، ابزار ويژه مالي که توسط کشور فرانسه،  آلمان و بريتانيا براي تسهيل تجارت غيردلاري با ايران ايجاد شده است. اينستکس به شرکت‌هاي اروپايي اين امکان را مي‌دهد تا با ايران به تجارت بپردازند بدون اين که در معرض خطر قانون تحريم آمريکا قرار گيرند. سازوکار اين ابزار ويژه مالي به اين شکل است که تهاتر بين صادرکنندگان و واردکنندگان يک کشور واحد اروپايي بدون ارتباط مستقيم مالي با ايران انجام مي‌شود.

اين در حالي است که هفته گذشته اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌اي از عملياتي شدن اين کانال مالي خبر داد و اعلام کرد که تلاش‌ها براي رفع تحريم‌ها شدت مي‌گيرد. ‏ عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران نيز عملياتي شدن اينستکس را تأييد کرده است. ‏