ايجاد سامانه اعلام تعداد حساب‌ براي فرار از حساب‌هاي اجاره اي

تاریخ انتشار : 1398/04/15

به گزارش خبرنگار ايبِنا، يکي از مشکلاتي که اين روزها درباره حساب‌هاي بانکي به وجود آمده، حساب‌هاي اجاره اي يا حساب‌هايي است که بدون اطلاع افراد در بانک‌ها افتتاح شده و گردش مالي بالايي دارند. به طور معمول از اين نوع حساب‌ها براي اقدامات خلاف قانون و همچنين پولشويي استفاده مي‌شود و فرد زماني متوجه اين موضوع مي‌شود که ديگر خيلي دير شده است.

در حال حاضر بيش از ۲۳ هزار شعبه بانکي با بيش از ۲۰۰ هزار کارمند بانک در سراسر کشور فعال هستند. بارها اين اتفاق افتاده است که از شناسنامه‌ها و کارت‌هاي ملي مفقود يا سرقت شده سوء استفاده شده است و افراد خلافکار با استفاده از آنها و اطلاعات جعلي درباره آدرس منزل و غيره... حسابي بانکي افتتاح کرده اند.

از سوي ديگر بارها شاهد بوده ايم که برخي کلاهبرداران با چاپ آگهي در روزنامه‌ها و تشکيل پرونده استخدامي براي افراد متقاضي شغل، از اطلاعات هويتي اين افراد سوء استفاده کرده‌اند. براي مقابله با چنين کلاهبرداري‌هايي چه بايد کرد؟

در حال حاضر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات سامانه اي با سرشماره هاي مختلف از جمله ۳۰۰۰۱۵۰ ايجاد کرده و با دريافت کدملي هر فرد، تعداد تمام خط‌هاي تلفن همراه که به نام او باشد را اعلام مي‌کند.

بر همين اساس، بانک‌ها نيز مي‌توانند با همکاري با اين وزارتخانه سامانه اي را طراحي کنند که هر فرد با شماره موبايلي که به نام خود اوست، کد ملي‌اش را براي آن سامانه پيامک کرده و از تعداد حساب‌هايي که در هر بانک دارد، مطلع شود. ايجاد اين سامانه مي‌تواند مانع از ادامه سوء استفاده از حساب‌هاي بانکي شود که بدون اطلاع فرد در بانک‌ها افتتاح شده است.

همچنين افراد مي‌توانند به طور دوره اي نسبت به استعلام از تعداد حساب‌هاي بانکي خود اقدام کنند و ديگر نگران سوء استفاده از اطلاعات هويتي‌شان براي کسب و کارهاي خلاف قانون نباشند.

 

  •