کاهش ۲۵۰۰ توماني دلار در مهلت ۶۰ روزه ايران به اروپا

تاریخ انتشار : 1398/04/17

به گزارش ايبنا، يورونيوز در گزارشي ويژه به وضعيت بازار ايران در هفته‌هاي گذشته پرداخت و نوشته است: همزمان با پايان مهلت ۶۰ روزه ايران به اروپا و افزايش سطح غني‌سازي اورانيوم توسط ايران، قيمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود ۲۶۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش يافت.

همزمان متوسط نرخ فروش دلار آمريکا در سامانه رسمي نظارت ارز (سِنا) با ۵۰ تومان افت در مقايسه با نرخ روز شنبه به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش يافت.

اين درحالي است که بهاي فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. بدين ترتيب طي دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد دو هزار و ۴۶۰ تومان کاهش يافته است.

براساس اين گزارش، کارشناسان اقتصادي افزايش دامنه رکود، محدودسازي معاملات عمده ارز، ممنوعيت واردات برخي کالاها، کاهش قدرت خريد عمومي، افزايش ريسک مبادلات به دليل نوسان بالاي نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزي را از دلايل اصلي کاهش نرخ دلار مي‌دانند.

همچنين در پي نزول نرخ دلار و با وجود افزايش بهاي جهاني طلا، قيمت هر قطعه تمام سکه طلا نيز که در روز ۱۸ رديبهشت ماه گذشته در آستانه پنج ميليون و ۲۰۰ هزارتومان بود، طي معاملات روز يکشنبه کمتر از چهار ميليون و ۶۰۰ هزارتومان قيمت خورد.

بر اين اساس طي مهلت ۶۰ روزه ايران به اروپا قيمت هر قطعه تمام سکه طلا ۶۰۰ هزارتومان افت کرده است. دولت ايران روز يکشنبه و در پايان مهلت ۶۰ روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به عملکرد کمتر از انتظار کشورهاي اروپايي به تعهدات برجامي، با کاهش تعهدات برجامي خود، سطح غني‌سازي اورانيوم را به بالاتر از ۳.۶۷ درصد مي‌رساند.

  •